Supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk zagen in december een iets lagere omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van een aantal maanden eerder is wel een stijging zichtbaar.
Consumenten in het Verenigd Koninkrijk hebben in de maand december 0,2% minder uitgegeven aan levensmiddelen, in vergelijking tot de recordomzet van jaar eerder. De uitgaven kwamen in totaal uit op £11,7 miljard. Omgerekend is dat – bij de huidige wisselkoers – zo'n €14 miljard. Daarmee blijft de omzet ruimschoots boven het niveau van voor de coronapandemie. Wordt vergeleken met de maanden ervoor, dan is wel een stijging zichtbaar in december. Niet vreemd, gezien de feestdagen voor de deur stonden.
De verkoop van online boodschappen daalde met 3,7% in december. Analisten melden dat de meeste consumenten de feestinkopen toch liever fysiek doen. In de twaalf weken, eindigend op 26 december, daalde de levensmiddelenverkoop in het Verenigd Koninkrijk met 3%. In totaal gaven consumenten in die periode £31,7 miljard uit. Dat is 8% boven het niveau van twee jaar terug. Van maart tot november daalde de verkoop met 2,5%, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Wel moet, volgens insiders, in gedachten gehouden worden dat de inflatie van levensmiddelen in de twaalf weken voor 26 december 2,7% bedroeg. Vooral de prijzen voor vers rundvlees, hartige snacks en huidverzorging waren gestegen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.