Boerschappen, een van de snelst groeiende bezorgers van dagverse boodschappenboxen, gaat verder als coöperatie. Dat is deze week bekendgemaakt. "Een coöperatie is de ideale vorm voor de manier waarop wij met Boerschappen willen groeien; met aandeelhouders die niet enkel een commercieel belang hebben, maar de wereld ook mooier willen maken én achterlaten", aldus oprichter Stijn Markusse.
Boerschappen levert sinds 2013 boodschappenboxen gevuld met dagverse producten van het Nederlandse boerenerf. Deze week maakt het bedrijf bekend door te gaan als coöperatie van klanten, medewerkers, boeren en andere geïnteresseerden. Op die manier kan snelle groei doorgezet worden; afgelopen twee jaar groeide Boerschappen met bijna 500% tot een omzet van ruim €7,3 miljoen. Inmiddels is de boodschappenboxbezorger uitgegroeid tot een van de grootste korteketenbedrijven van Nederland. "We willen laten zien dat de korte keten een groot succes kan zijn", vertelde oprichter Stijn Markusse vorig jaar in een interview met Foodbusiness.
Afgelopen jaar heeft het team van Boerschappen gesproken met tientallen impact funds, banken en investeringsmaatschappijen om te werken aan een groeistrategie. "Die gesprekken gingen over onze exit-strategie, het zeggenschap, onze winstcijfers over vier jaar en zelfs over de rechten om ons bedrijf te mogen verkopen aan de hoogste bieder. Dat past niet bij ons. Een coöperatie is de ideale vorm voor de manier waarop wij willen groeien; met aandeelhouders die niet enkel een commercieel belang hebben, maar de wereld ook mooier willen maken én achterlaten. En bovendien samen willen optrekken in onze missie om een voedselketen te maken die deugt voor iedereen die erin betrokken is", aldus Markusse.
De boodschappenboxbezorger gaat de komende jaren investeren in een nieuw IT-platform, verdere mechanisering in het productieproces, versterking van het team en het verviervoudigen van de omzet in 2024. "Het bedrag dat opgehaald wordt met deze fundingsronde komt hier volledig ten goede aan." Vanaf 14 januari is het mogelijk om aandelen te reserveren, die kunnen vanaf 1 februari verzilverd worden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.