De Nederlandse biermarkt is nog niet terug op volle kracht. Zowel de verkopen, productie als export lagen afgelopen jaar lager dan voor de coronapandemie. Wel is enig herstel zichtbaar ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Nederlandse Brouwers.
De Nederlandse markt voor bier is afgelopen jaar niet volledig hersteld. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Nederlandse Brouwers. De verkoop van bier steeg weliswaar met 2,6% in vergelijking tot één jaar eerder, maar was nog altijd 10,3% lager dan het jaar daarvoor (de periode vóór de coronacrisis). In totaal werd 10,9 miljoen hectoliter afgezet. De afzet aan binnenlandse horecaondernemingen lag 14% hoger dan één jaar eerder, maar bijna 49% lager dan het jaar daarvoor. Niet vreemd dat de stijging juist hier groot is. De horeca was vorig jaar immers vaker geopend dan het jaar ervoor. De bierverkopen voor thuisgebruik lagen 0,4% hoger dan in 2020 en 8,2% hoger dan in 2019.
Aangezien de afzet nog niet op volle kracht is, ligt ook de productie op een lager niveau dan voor de coronapandemie. Over het afgelopen jaar hebben de Nederlandse brouwers ruim 22 miljoen hectoliter bier geproduceerd. Dat is 0,2% minder dan het jaar daarvoor en 8,2% minder dan in het jaar voor de coronacrisis. Bijna 13 miljoen van het totaal werd geëxporteerd, een min van 1,6% vergeleken met een jaar eerder. Er werd tegelijkertijd 1,67 miljoen hectoliter bier ingevoerd, een plus van 7,6% in vergelijking tot het jaar ervoor.
Speciaalbier groeit in populariteit
Dat speciaalbier in trek is onder Nederlandse consumenten, werd twee jaar geleden ook al duidelijk in de verkopen. Afgelopen jaar heeft die trend doorgezet. De verkopen stegen met 6,7% in vergelijking tot één jaar eerder, tot 1,31 miljoen hectoliter. Ten opzichte van het jaar 2019 is een plus van 1,6% zichtbaar. Eén op de acht bieren die in Nederland gedronken wordt, is een speciaalbier, zo concludeert Nederlandse Brouwers. Ook de populariteit van alcoholvrij bier stijgt. Afgelopen jaar werd 743.000 hectoliter alchoholvrij bier gedronken, een stijging van 0,6%. Dat is 6,4% meer dan voor de coronacrisis.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.