Het concept Nedertarwe is deze week online gelanceerd door Royal Koopmans. Samen met CZAV zijn veertien akkerbouwers geselecteerd die Nedertarwe produceren. "Meer dan de helft van onze tarwe is inmiddels Nederlands. Tien jaar terug hebben we de transitie in gang gezet", aldus sourcingmanager Bauke Wierda van Koopmans.
Koopmans is, samen met coöperatie CZAV, aan de slag gegaan om te kijken waar in de keten duurzame stappen genomen konden worden. Dit doet het samen veertien aangesloten akkerbouwers ten zuiden van Rotterdam. Zo werd gekeken biodiversiteit, bodemgezondheid, beperking CO2-uitstoot en emissie. "De belangrijke vraag was: hoe kunnen we samen duurzaam tarwe produceren? Het idee ontstond tien jaar terug; het maken van de transitie naar Nederlandse baktarwe. Dit vanuit het idee dat voorheen voornamelijk voertarwe werd geproduceerd van baktarwe. Wij hebben rassen geselecteerd die een maalwaardig karakter hebben. Meer dan de helft van onze tarwe is inmiddels Nederlandse tarwe."
CZAV verzorgt de logistiek van de aangesloten boeren naar de fabriek van Koopmans in Leeuwarden. "De maaltarwe wordt separaat bij ons aangeleverd. Wij hebben schaalgrootte, en daarom kunnen wij dat nog doen zo'n aparte stroom," aldus Wierda.
Snelste quickwin
Arie Pieter Noordermeer is een van de akkerbouwers die Nedertarwe produceert voor Koopmans. "De reden om mee te doen aan Nedertarwe is dat het de snelste quickwin is als het om duurzaamheid gaat. Je hebt een enorme CO2-reductie doordat er geen graan uit Amerika of Canada hoeft te komen." Jurriaan Visser is de collecteur die er samen met Royal Koopmans voor zorgt dat de juiste tarwerassen worden geselecteerd en geoogst. "Samen overleggen we hoe de rassen het beste geteeld kunnen worden en welke rassen daarvoor het meest geschikt zijn. Die informatie geven wij weer terug aan de teler om zo samen een mooi product en een mooie keten op te zetten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.