Voedingsmiddelenconcern PepsiCo heeft deze week bekendgemaakt vanaf 2030 in de Europese Unie geen 'nieuw plastic' meer te willen gebruiken voor chipsverpakkingen. Tegen die tijd moeten alle verpakkingen, waaronder die van bijvoorbeeld Lay's en Doritos, geproduceerd zijn met 100% gerecycled plastic of plastic dat gemaakt is van hernieuwbare grondstoffen.
Het elimineren van fossiel plastic in alle chipsverpakking past in de nieuwe strategie van PepsiCo, waarin duurzaamheid centraal staat. Door straks alleen nog maar 100% gerecycled plastic of plastic van hernieuwbare bronnen – zoals frituurolie of papierpulp – te gebruiken, neemt de uitstoot van broeikasgassen binnen het Amerikaanse concern flink af. PepsiCo verwacht een reductie tot 40% per ton verpakkingsmateriaal.
De aankondiging is de laatste in de ambitieuze plannen van het voedingsmiddelenbedrijf om een wereld op te bouwen waarin verpakkingen nooit afval worden "Het recyclen van verpakkingen zou de norm moeten zijn, zowel in Europa als elders ter wereld. Verpakkingen moeten deel uitmaken van de toekomst met een bloeiende circulaire economie", stelt Silviu Popovici, directeur Europa bij PepsiCo, in een persbericht.
De eerste testen met de nieuwe verpakkingen vinden dit jaar al plaats, te beginnen met het Lay's-assortiment in Frankrijk. Later dit jaar volgt het assortiment van Walkers in het Verenigd Koninkrijk. Naast het vervangen van het materiaal is het ook een doelstelling van de multinational om bij het verpakken minder materiaal te gebruiken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.