De innovatiekracht van Nederlandse foodbedrijven wordt vaak genoemd door de consument. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Omnicom PR Group onder circa 1.000 consumenten. Die werden bevraagd op hun ervaringen met bedrijven uit de food & agri. Tegelijkertijd zijn er ook uitdagingen, want de sectoren staan niet bekend om hun rol in de maatschappij.
In het onderzoek zijn consumenten gevraagd naar hun verwachtingen met verschillende bedrijven uit de Nederlandse voedselketen, waaronder vlees-, zuivel- en voedselproducenten en bierbrouwers. Als het gaat om innovatie, scoren de Nederlandse food & agribedrijven zeer goed. Er is sprake van een ruime positieve kloof van 7,9%. Dit was in 2018 nog een kloof van 4,7%. De ervaringen overtreffen ruimschoots de verwachtingen van consumenten. De agrisector scoort met 1,8% ook positief op innovatie, maar die score is wel een stuk lager.
Laat zien hoe voeding wordt bereid
Volgens business director Jeannot Waaifoort van Omnicom PR Group zijn de uitkomsten een stimulans om duidelijker te communiceren over de wijze waarop voedsel wordt geproduceerd. "We zien vaak nog terughoudendheid bij food- en agribedrijven om te laten zien hoe voedsel in volumeproductie wordt bereid. Dat is niet gek, gezien voedselproductie er confronterend uit kan zien. Denk bijvoorbeeld aan vleesproducten, soepen en sauzen. Maar het feit dat consumenten de innovatiekracht van deze bedrijven positief beoordelen, betekent dat zij zich meer mogen en kunnen laten zien. Door transparant te communiceren over het productieproces, kunnen bedrijven nog meer vertrouwen wekken bij de consumenten. En zo dus een actievere rol in de maatschappij spelen. Zo'n kijkje achter de schermen kan de consument best aan," aldus Waaifoort.
Deze rol in de maatschappij is juist een punt waarop de food- en agrisector minder goed scoort. Met name de ervaringen van consumenten liggen op dit gebied, met -7,3%, aanzienlijk lager dan de verwachtingen. In 2018 lag deze score nog op +4,4%.
Beeldvorming niet positief
Consumenten hebben nog altijd hoge verwachtingen van bedrijven op het gebied van hun milieu-inspanningen. Vooral voor de landbouwsector is een negatieve trend zichtbaar. Daar waar de industrie in 2018 nog +4,5% scoorde op dit gebied, is dat in 2021 slechts -4,1%. Dit komt onder meer doordat de beeldvorming ten opzichte van de agrisector in de media niet altijd positief is geweest. Denk bijvoorbeeld aan de stikstofbelasting, boerenprotesten en impact op de biodiversiteit
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.