Voedingsmiddelenconcern Mondelēz International heeft afgelopen jaar een netto-omzet van $28,7 miljard gerealiseerd. Dat is een stijging van 8% vergeleken met één jaar eerder. Het bedrijfsresultaat in de regio Noord-Amerika valt wel wat tegen. Dit heeft onder meer te maken met een staking van de Nabisco-fabrieken. CEO Dirk van de Put blijft echter positief.
De nettowinst van Mondelēz International steeg afgelopen jaar naar $4,3 miljard. Dit is een plus van 21% ten opzichte van het jaar hiervoor; toen kwam de nettowinst uit op $3,56 miljard. De winst per aandeel steeg over het afgelopen jaar naar $3,06 per aandeel. Operationele winsten, hogere inkomsten uit investeringen en lagere rentelasten zijn volgens het voedingsmiddelenconcern redenen voor de positieve resultaten. "Afgelopen jaar was voor ons wederom een jaar van sterke top- en bottom-line resultaten. Dit ondanks de uitdagende macro-omgeving waarin we opereren", stelt CEO Dirk van de Put in een persverklaring.
Staking beïnvloedt resultaten
In de regio Noord-Amerika kwam het aangepaste bedrijfsresultaat van Mondelēz uit op $1,59 miljard, een daling van 10% in vergelijking tot één jaar eerder. De omzet nam overigens wel toe, met 1,8% tot $8,3 miljard. Een van de redenen voor het lagere bedrijfsresultaat is de staking in de Nabisco-fabrieken. Dit had een negatieve invloed op de binnenlandse voorraden. De pogingen om die voorraden weer aan te vullen, werden belemmerd door problemen in de toeleveringsketen. "De effecten van deze staking ervaren we in het eerste kwartaal waarschijnlijk nog steeds", aldus Van de Put. Voedingsbedrijf Kellogg's ervaarde een soortgelijk probleem afgelopen jaar.
In de Europese Unie steeg de nettowinst met 9,3% naar $11,1 miljard. De vraag naar de producten van Mondelēz International blijft volgens de topman van een van 's werelds grootste voedingsconcern zeer sterk. De omzetgroei is daar het bewijs voor. Al was de vraag duidelijk niet sterk genoeg om de stijgende kostenposten te compenseren. Daarom meldde het bedrijf eerder om per 1 januari van dit jaar een aantal prijzen te verhogen. "Die prijsverhogingen zijn nog niet verwerkt in de jaarresultaten over 2021. Die zien we waarschijnlijk terug in de resultaten over het eerste kwartaal van 2022", aldus Van de Put in het jaarverslag.
De resultaten van het voedingsmiddelenbedrijf waren blijkbaar geen 'ruim voldoende' voor de aandeelhouders, zo blijkt uit de beurskoers. Die sloot woensdag 26 januari – een dag voor de publicatie van het financiële rapport – op $66,62 per aandeel. De openingskoers van vrijdag 28 januari lag beduidend lager, op $65,11 per aandeel. Inmiddels is de koers overigens wel weer hersteld, tot $66,42 per aandeel bij de slotkoers van vrijdag 28 januari.
Profiteren van thuisconsumptie
In de vooruitblik naar dit jaar wordt geschetst dat Mondelēz blijft profiteren van de thuisconsumptie van consumenten. Uit onderzoek, dat aangehaald wordt door Van de Put, blijkt immers dat 60% van de Amerikaanse volwassenen niet van plan is dit jaar meer uiteten te gaan dan afgelopen jaar. "Dit is gunstig voor het portfolio waarin onder meer koekjes en chocolade vallen", sluit Van de Put af.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.