Voedingsmiddelenconcern Hormel Foods heeft afgelopen jaar een recordomzet van $11,38 miljard gerealiseerd. Dit is een stijging van 18,5% in vergelijking tot één jaar eerder. Het autonome volume en de netto-omzet stegen respectievelijk met 1% en 14%. Hogere prijzen in alle segmenten, de overname van de activiteiten van Planters en de sterke groei in foodservice zorgden voor de groene cijfers. De goede resultaten stemmen positief, want ook voor dit jaar wordt omzet- en winstgroei verwacht.
De nettowinst van het Amerikaanse foodconcern is in lijn met afgelopen jaar (beiden iets meer dan $908.000). Die stabiliteit wordt veroorzaakt doordat het verbeterde verkoopvolume de hogere kosten niet kon compenseren. Wel meldt het zowel in eigen land als op de internationale markten veel vraag te hebben gezien. Daarnaast herstelden de foodservice-activiteiten zich. "In 2021 werden we geconfronteerd met vrijwel elk type uitdaging; van de aanhoudende impact van de coronapandemie tot een tekort aan arbeidskrachten en problemen in de toeleveringsketen. Toch hebben we records kunnen neerzetten. Naast een recordomzet hebben we de twee grootste netto-omzetkwartalen in de geschiedenis van ons bedrijf gerapporteerd", aldus CEO Jim Snee in het jaarrapport.
De winst per aandeel komt uit op $1,66, wat gelijk is aan één jaar eerder. De goede resultaten van Hormel Foods zijn, volgens de algemeen directeur, ook deels te danken aan het feit dat de focus is gelegd op 'investeren'. De investeringsuitgaven bedroegen afgelopen jaar $232 miljoen. Daaronder vallen onder meer de uitbreiding van de productiefaciliteit in Nevada en die in Colombia. Los daarvan staat nog de overname van Planters voor $3,4 miljard. Ook heeft Hormel Foods afgelopen jaar ongeveer $21 miljoen geïnvesteerd in logistieke verbeteringen.
Goede verwachtingen
Voor komend jaar is Snee positief gestemd. De verwachting is namelijk dat alle segmenten dit jaar omzet- en winstgroei zullen realiseren. Vooral de overname van Planters moet daaraan bijdragen. Ook wordt rekening gehouden met een verbeterde productiedoorvoer, toenemende capaciteit op de snelgroeiende categorieën (zoals pizzatoppings en droge worst) en het voordeel van prijsacties die worden opgezet. Arbeidstekorten en verdere verstoringen in de toeleveringsketen worden wel als grote uitdaging gezien.
Opvallend is dat deze positieve resultaten niet direct zichtbaar zijn in de beurskoers van Hormel Foods. Vrijdag 28 januari sloot de koers op $47,23 per aandeel. Eén week daarvoor was dat nog $48,92 per aandeel. Afgelopen vijf dagen vond een daling plaats van 3,45%. Kijken we naar een langere periode, dan presteert Hormel Foods nog uitstekend. De koers staat 1,37% boven het niveau van zes maanden geleden en 30,6% hoger dan vijf jaar geleden in deze periode.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.