"Consumenten moeten meer bewust worden van de herkomst van voedsel en wat de impact is van de keuzes die ze maken. De oplossing van bijvoorbeeld het stikstofprobleem ligt deels in hun handen." Dat stelt Dick Hordijk, CEO van inkooporganisatie voor veehouders en telers, Agrifirm, in een persbericht. De oplossing moet gezocht worden in meer transparantie over de milieu-impact van voedsel. Agrifirm presenteert eind deze week een nieuw retailconcept, genaamd BOER&NLekker, waarbij consumenten de producten bij de boer kan ophalen.
De aanleiding voor het bericht is het jongste inflatiecijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek, die van 6,4%. "De voedselprijzen dragen bij aan de toename van de inflatie, waarbij kaas, brood en kwark de grootste bijdrage leverden. Toch betaalt de Nederlandse consument te weinig voor landbouwproducten", aldus Hordijk. "Als we willen dat de boer aan de milieueisen voldoet, dan moet de consument bereid zijn meer te betalen in de supermarkt."
De hele keten staat hierdoor volgens Hordijk onder druk. "De Nederlandse consument vindt het 'doodnormaal' om te ontbijten met een bakje yoghurt en in de middag een boterham met kaas te eten. Diezelfde Nederlander wil dat het stikstofprobleem wordt opgelost en vindt het belangrijk dat dieren in stallen zo goed mogelijk behandeld worden. Maar als diezelfde persoon keer op keer voor het goedkoopste product in de supermarkt kiest, verdient de boer daar niets aan en kan deze niet duurzamer produceren."
Ook supermarkten zitten volgens de Agrifirm-CEO klem. "Zij bieden allerlei biologische en duurzaam geproduceerde producten aan. Denk bijvoorbeeld aan eieren van kippen die gevoerd zijn met oud brood dat we zelf hebben weggegooid. In plaats van kippen die gevoerd zijn met super efficiënt voer dat deels uit Brazilië komt, en waar regenwoud voor is gekapt en wat dus voor CO2-uitstoot zorgt. Maar duurzaam geproduceerd voedsel is ook duurder. De consument wil graag het milieuvriendelijke product, maar wil er vaak niet extra voor betalen. Vaak ook omdat het simpelweg ontbreekt aan deze bewustwording."
Oplossing: meer transparantie voer milieu-impact
Volgens de CEO kan het probleem alleen opgelost worden door meer transparantie over de milieu-impact van voedsel. "Bijvoorbeeld door informatie op de verpakking, of prijzen waarin het effect verwerkt is. En tegelijkertijd moeten we met elkaar werken aan verdere bewustwording van consumenten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.