Voedingsmiddelenconcern DSM heeft afgelopen kwartaal een omzet behaald van €2,41 miljard, een groei van 16% vergeleken met één jaar eerder. Dat maakt het bedrijf dinsdag 15 februari bekend. Nu de cijfers over het laatste kwartaal bekend zijn, kan ook de balans over heel het jaar worden opgemaakt. En die leunt de goede kant op. De groepsomzet steeg met 14%, de ebitda met 18% en de gecorrigeerde nettowinst met 21%. Vooral de verkoop van een deel van de materialentak is een gouden zet geweest.
Afgelopen kwartaal was een uitstekend kwartaal voor voedingsmiddelenbedrijf DSM. Naast een fors hogere omzet, steeg de aangepaste Ebitda met 13% naar €440 miljoen. De tak 'Nutrition' realiseerde de grootste groei: +17% tot €1,85 miljard. Ook het segment 'Materials' presteerde sterk, met een groei van 15% tot €489 miljoen. Dit sterke vierde kwartaal is een van de redenen dat de totale omzet over het afgelopen jaar uitkomt op €9,2 miljard, een groei van 14% in vergelijking tot een jaar eerder én net zoveel als in recordjaar 2018.
De aangepaste ebitda steeg met 18% tot €1,81 miljard, de winst ging met 21% omhoog tot €858 miljoen en de aangepaste netto operationele vrije kasstroom steeg met 9% naar €949 miljoen. Kortom: het is duidelijk dat het voedingsmiddelenconcern de periode van de coronacrisis achter zich heeft gelaten. DSM stelt daarom een dividendverhoging voor van €0,10 tot €2,50 per aandeel. "We hebben sterke resultaten geboekt in een dynamische markt, met onder meer verstoringen van de wereldwijde toeleveringsketen. Maar nu zijn we weer goed gepositioneerd voor de toekomst", aldus co-CEO's Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze in een persverklaring.
Prijsverhogingen doorvoeren
De goede resultaten zijn voor een belangrijk deel terug te voeren op de verkoop van een deel van de materialentak. De presentatie van dat plan deed het medio september. Dit leverde DSM €1,4 miljard op. Ook het inleveren van het minderheidsaandeel in AOC leverde DSM flink wat geld op, ongeveer €300 miljoen. Enkele andere overnames leverden het bedrijf daarnaast nog eens ruim €100 miljoen aan extra omzet op.
Toch kent het bedrijf ook – net zoals voedingsmiddelenconcerns Nestlé en Unilever – genoeg uitdagingen, waaronder hoge prijzen voor grondstoffen, transport en energie. Daarom heeft het bedrijf verhogingen van de productprijzen moeten doorvoeren. "We begonnen de inflatiedruk in de tweede helft van het jaar tegen te gaan met passende prijsacties om de kostenstijgingen te compenseren, waarvan de eerste positieve effecten zichtbaar zijn in het vierde kwartaal en de rest vanaf 2022", aldus de CEO's. Vooral in diervoeding is dat het geval; de vraag bleef daar sterk uit angst voor tekorten.
Positieve verwachtingen
Voor dit jaar spreekt het voedingsmiddelenconcern positieve verwachtingen uit. "We verwachten onze strategische doelstellingen voor de middellange termijn voor de Health, Nutrition & Bioscience-activiteiten te behalen." Voor deze drie segmenten wordt gemiddeld een eencijferige stijging verwachting. Diezelfde verwachting wordt uitgesproken voor de de aangepaste ebitda van de totale groep.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.