Suzan Fotografie / Lekkerder bij de Boer

Nieuws Lekkerder bij de Boer

Platform Lekkerder bij de Boer blijft groeien

15 Februari 2022 - Rianne Nieuwenhuize

Bij het platform 'Lekkerder bij de Boer' zijn inmiddels meer dan duizend verkooppunten aangesloten, verspreid over Nederland. Het platform speelt in op de interesse van de consument om rechtstreeks bij de boer in te kopen. Initiatiefnemer Thomas Siahaya: "Het aantal terugkerende gebruikers van onze site en de apps vertoont een stijgende lijn."

Uit het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek van afgelopen jaar blijkt dat de consument het belangrijk vindt om de lokale boer te steunen. Maar deze consument wil niet voor niets naar de boer rijden, om er vervolgens achter te komen dat er bijvoorbeeld niet genoeg voorraad is. "Daar spelen wij op in door functionaliteiten in ons platform te bouwen, zodat dit voor de consument geen drempel meer is." Dit soort nieuwe functionaliteiten zijn sinds kort op de website en in de app te vinden. Voor eigenaren is vooral het aanmelden en beheren sterk vereenvoudigd.

Circa 20% van de 1.218 respondenten van het Boerderijwinkel onderzoek geeft aan nu niet naar de boer te gaan voor verse producten. Maar die 20% overweegt dit wel als de boodschappen worden thuisbezorgd. "We zien dat een groeiend aantal aangesloten verkooppunten bezorgen aanbiedt, veelal in de eigen regio. Door hier op te anticiperen en te faciliteren in slimme marketing-oplossingen, boren we een extra doelgroep aan die nu nog niet koopt bij de boer. Ons doel is om van kopen bij de boer de normaalste zaak van Nederland te maken. De boer bepaalt echt de prijs die wordt berekend aan de consument."

Stijgende lijn
Het platform merkt dat de interesse van de consument blijvend is. "Het aantal terugkerende gebruikers van onze site en apps vertoont vanaf het begin een stijgende lijn. Ook de aanwas van nieuwe gebruikers laat een groei zien," aldus Sihaya. "De verwachting is dat we de functionaliteiten rondom het bestellen, reserveren en het promoten van aanbiedingen uiterlijk 1 mei live hebben, indien mogelijk eerder. Voor deze functies kan de boer een abonnement kan afsluiten."

Samenwerkingen
Sihaya geeft aan dat hij altijd op zoek is naar samenwerkingen. "Zo hebben we nauwe banden met LTO Nederland, LTO Noord, CZAV, diverse gemeenten en provincies. Dat heeft gezorgd voor een grotere naamsbekendheid onder boeren en consumenten. Genoemde partijen tonen daarbij de relevantie aan voor de achterban en de burger."

In een eerder interview op Foodbusiness vertelde de Zeeuwse initiatiefnemer al over zijn betrokkenheid bij dit platform. "Mijn grootste drijfveer is het feit dat ik wil dat boeren 'loon naar werken' krijgen. Boeren hebben ontzettend veel kennis van de producten die ze telen of van het vee dat ze houden. Ze praten er met passie over, dat vind ik mooi om te zien."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden