Voedingsmiddelenconcern Ahold Delhaize heeft het afgelopen jaar afgesloten met een omzetgroei van 3,3%. In de Verenigde Staten boekte het bedrijf een groei van 3,6% en in de Europese Unie steeg de omzet met 2,8%. Voor dit jaar verwacht het management van Ahold Delhaize dat de operationele marge tenminste 4% bedraagt, wat in lijn is met het historische profiel. Beleggers zien overigens niets in die conservatieve blik.
De groepsomzet van Ahold Delhaize komt over het afgelopen jaar uit op €75,6 miljard. Dat is een groei van 3,3% in vergelijking tot een jaar eerder. Maar daarbij moet de kanttekening gemaakt worden dat vorig jaar één week minder telde dan in 2020. Wordt dat verschil rechtgetrokken, dan bedraagt de omzetgroei 5%. De groei was het sterkste in de Verenigde Staten: 3,6% tot €45,4 miljard. In de Europese steeg de omzet met 2,8% tot €30,1 miljard. De onderliggende operationele marge is afgelopen jaar uitgekomen op 4,4%. Dat is in lijn met wat analisten hadden voorspeld. De winst bedraagt €2,2 miljard.
Het moederbedrijf van Albert Heijn en Bol.com profiteerde afgelopen jaar wederom van de groei in online aankopen. De online omzet steeg met 38,2% naar €10,4 miljard. In de Verenigde Staten was die stijging het grootste. Daar werd 68,9% meer online gekocht, tot een omzet van €3,2 miljard, In de Europese Unie bedroeg die stijging 27,9%, tot €7,1 miljard. "Onze financiële resultaten over afgelopen jaar hebben onze oorspronkelijke verwachtingen overtroffen. Dit ondanks de uitdagingen in de toeleveringsketen en toenemende inflatiedruk. Daar mogen we trots op zijn", aldus CEO Frans Muller in een persverklaring.
Conservatieve vooruitblik
Voor het huidige jaar wordt wederom een omzetgroei verwacht, zoals het bedrijf in november ook al aangaf. Al meldt Ahold Delhaize ook dat verstoringen in de wereldwijde toeleveringsketen, inflatie en stijgende kosten een uitdaging blijven vormen voor de sector. De onderliggende operationele marge zal hierdoor naar verwachting met minimaal 4% toenemen. Dat is in lijn met het historisch profiel van Ahold Delhaize. "Komend jaar zullen we verder vooral onze omnichannel-inversteringen vernsnellen om groeimogelijkheden die we zien, te benutten. Zo willen we tegen 2025 écht winstgevendheid bereiken in onze e-commerce-activiteiten", aldus Muller.
Die conservatieve blik vooruit is niet iets wat beleggers tevreden stemt, blijkt woensdag 16 februari uit de beurskoers van Ahold Delhaize. De koers van het voedingsmiddelenconcern opende 4,6% lager, op €27,58 per aandeel. Inmiddels is de koers nog iets verder gezakt, tot €27,48 per aandeel. Dat is 10% lager dan één jaar geleden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.