Bierbrouwer Heineken heeft een topjaar achter de rug. Het concern is vrijwel hersteld van de gevolgen van de coronacrisis, met een omzet van €26,58 miljard, een groei van 11,8% en een nettowinst van ruim €3,3 miljard. Dat was over 2020 nog een verlies van circa €100 miljoen. Wel is Heineken bezorgd over de effecten van de hoge inflatie en waarschuwt dat deze worden doorberekend in de bierprijzen. Daarmee neemt het eventuele lagere verkoopcijfers van bier op de koop toe.
Dit heeft Heineken woensdag 16 februari bekendgemaakt bij de toelichting op de jaarcijfers van 2021. Dolf van den Brink, CEO van Heineken, laat in een verklaring weten trots te zijn op de sterke resultaten die het concern heeft neergezet. "We hebben een grote stap gezet in de richting van herstel naar pre-pandemische niveaus. Op sommige terreinen presteren we inmiddels al beter."
Heineken zag vooral de verkopen in de regio's Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa sterk verbeteren. Het concern spreekt daar van een groei met dubbele cijfers. De afzet in Azië en de Pacific nam daarentegen juist af, met name vanwege de coronamaatregelen die in deze gebieden nog golden. Heineken verwacht dat deze markten dit jaar, als deze maatregelen worden versoepeld, ook opveren.
Kosten doorbereken, lagere bierafzet mogelijk consequentie
De uitdaging voor dit jaar is de inflatie, laat Heineken weten. Het concern ziet de kosten in de toeleveringsketen dit jaar rond de 15% stijgen, door de scherp gestegen prijzen van grondstoffen als gerst, energie en logistiek. Heineken kondigt aan de hogere kosten te doorberekenen aan afnemers. Dit kan leiden tot een lagere bierafzet, plaatst Heineken alvast een waarschuwing. Mede hierdoor rekent Heineken voor dit jaar op een bescheiden verbetering van het bedrijfsresultaat ten opzichte van 2021.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.