Greenyard heeft over de eerste drie kwartalen van het gebroken boekjaar een omzetgroei van 1,2% gerealiseerd. Daarmee zet het de positieve flow voort. Over de eerste twee kwartalen lag de omzet al 0,8% voor één jaar eerder. Het derde kwartaal was overigens wel een stuk uitdagender voor het Belgische groente-en fruitconcern, meldt Greenyard in een kwartaalupdate.
De omzet van handelsbedrijf Greenyard komt over de eerste negen maanden van het gebroken boekjaar 2021/2022 uit op €3,20 miljard. Dat is 1,2% hoger dan in dezelfde periode één jaar eerder. Het derde kwartaal was duidelijk wel het lastigste kwartaal voor Greenyard, met een omzet van €1,05 miljard. Dat is nét iets minder dan in het derde kwartaal van het jaar daarvoor. Het bedrijf legt de schuld daarvoor bij de moeilijke macro-economische context waarin moest worden geopereerd, daarbij verwijzend naar onder meer de hoge inflatiecijfers.
Een tweede reden voor de iets gedaalde omzet in het derde kwartaal is het stoppen van de verkoop van bepaalde seizoensgebonden categorieën in het verssegment. "We zijn vastberaden de transparantie in de toeleveringsketen voortdurend te verbeteren om te voldoen aan strenge criteria voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Dat was voor deze categorieën niet mogelijk", staat in de toelichting. Als dit effect wordt gefilterd, komt de omzetgroei van de groep in het derde kwartaal uit op 1,5%. Dit betekent echter niet dat het Fresh-segment slecht presteert. Over de eerste negen maanden werd een omzetgroei van 0,9% gerealiseerd tot €2,66 miljard.
Het segment 'Long Fresh' rapporteert over het derde kwartaal een omzetgroei van 0,5% tot €198,6 miljoen. De verstoringen in de bevoorradingsketen en een lagere beschikbaarheid van arbeidskrachten hadden in het derde kwartaal effect op de omzet. Over de eerste drie kwartaal van het gebroken boekjaar komt de omzet uit op €540,6 miljoen. Dat is een groei van 2,7% in vergelijking tot dezelfde periode één jaar eerder. "We verwachten de omzet in dit segment in de volgende kwartalen te recupereren."
Positieve verwachtingen
Greenyard is positief gestemd over het behalen van de langetermijndoelen. "De huidige resultaten van duurzame en winstgevende groei zijn in lijn met onze verwachtingen en langetermijnambities." Het doel van Greenyard is om tegen maart 2025 een omzet van €5 miljard te bereiken. Komende kwartalen worden ook de effecten van de doorgevoerde prijsverhogingen zichtbaar. Die verhogingen waren noodzakelijk om de inflatie te beheersen.
Hoewel het handelsbedrijf zelf uitermate positief is, zijn de aandeelhouders wat terughoudender, blijkt uit de beurskoers. Die daalde dinsdag 22 februari bij de opening naar €8,63 per aandeel. Dat was vlak voor het weekend nog €9 per aandeel. Het lijkt er daarmee op dat de resultaten over het derde kwartaal zwaar meewegen in de koers.