Just Eat Takeaway.com heeft het jaar 2021 afgesloten met een verlies van €1,04 miljard. Ook het jaar ervoor schreef de maaltijdbezorger rode cijfers, maar toen bleef het verlies beperkt tot €151 miljoen. Het Nederlandse concern heeft fors afgeschreven op drie grote overnamen in de afgelopen twee jaar en lijkt daarmee de weg voor winst dit lopende jaar vrij te willen maken.
Just Eat Takeaway.com heeft woensdag 2 maart de jaarcijfers gepubliceerd. Het Nederlandse concern, onder leiding van CEO Jitse Groen, heeft de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in expansie en het veroveren van marktaandeel. Zo nam Just Eat Takeaway vorig jaar het Amerikaanse Grubhub en het Slowaakse Bistro.sk over. Maar ook de kosten die zijn gemaakt voor eerder overnamen, zoals het Britse Just Eat in 2020, zijn in de cijfers verwerkt. Al met al schreef het concern hier €350 miljoen op af ten laste van het resultaat.
Omzetaddertje onder het gras
De omzet daarentegen is met 33% gegroeid tot €5,3 miljard, zo presenteert Just Eat Takeaway.com prominent, al zit er in dit cijfer een klein addertje onder het gras. Het bedrijf telt namelijk de volledige jaaromzet mee van de bedrijven die ze gedurende het afgelopen jaar heeft overgenomen. Wordt de omzet geschoond van dit effect, dan blijft een omzet van rond de €4,5 miljard over. Hoewel de koers van Just Eat Takeway geen vlucht naar beneden nam op de AEX, hadden beleggers wel op een beperkter verlies en een hogere groei van de omzet gerekend.
Topman Groen gaf in een toelichting op de cijfers aan dit lopende boekjaar te rekenen op winst, omdat de grootste financiële hobbels zijn genomen. "Na een periode van aanzienlijke investeringen en met een piek (in de eerste helft van 2021) in EBITDA-verliezen, maken we nu snel vorderingen in de richting van winstgevendheid. Hoewel het Noord-Europese segment, met een aangepaste EBITDA van €256 miljoen in 2021, al het meest winstgevende segment in de sector is, sloten we het jaar ook af met een sterk verbeterde aangepaste EBITDA in onze andere operationele segmenten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.