Aldi gaat in Duitsland de prijs van veel producten verhogen. De supermarktketen ziet geen andere oplossing als gevolg van de vele prijsverhogingen van fabrikanten. Aldi Nederland doet geen uitspraken over prijsverhogingen. Koepelorganisatie CBL zegt dat Nederlandse supermarkten dagelijks alles op alles zetten om de consument niet de dupe te laten worden.
Volgens de Duitse Lebensmittelzeitung wordt vooral koffie duurder bij Aldi. Verder gaan prijzen van drogisterij-artikelen, brood en banket, zoute snacks, wasmiddelen en diepvriesproducten omhoog. Het gaat in Duitsland om de supermarktketens Aldi Nord en Süd. In Nederland en België is Aldi Nord actief. Een Belgische woordvoerder reageert tegen dagblad De Tijd: "Elk land van de groep voert een onafhankelijke prijspolitiek. Voor Aldi België is dat heel duidelijk: hoewel ook wij niet ontkomen aan de wereldwijde stijging van de grondstofprijzen, verhogen we enkel de prijzen wanneer dat moet en we verlagen van zodra het kan."
Een Nederlandse woordvoerder van Aldi laat aan Foodbusiness weten: "Het artikel concentreert zich op de Duitse markt. In Nederland doet het Centraal Bureau Levensmiddenhandel (CBL) woordvoering over prijsstijgingen." Die reageert desgevraagd dat de organisatie niets kan zeggen over specifieke gevallen. Wel geeft het achtergrondinformatie: "We zien dat de ketens zijn verstoord. In eerste instantie door de coronasituatie die de wereldhandel op zijn kop zette. En daar komt nu deze oorlog bij. Vooralsnog zijn er geen tekorten en supermarkten zetten alles op alles om samen met ketenpartijen de schappen gevuld te houden."
Als de crisis langer gaat duren, kunnen grondstoffen volgen de CBL-woordvoerder voor productie minder goed beschikbaar komen. In het oog springen granen, maar het gaat ook om andere belangrijke producten, zoals zonnebloemolie. "Dit wordt in veel producten gebruikt, zoals koekjes, sauzen en als bakolie in de verwerkende industrie om chips te bakken en frites voor te bakken. We hebben te maken met oplopende energiekosten en dit drijft de productiekosten op. Hier hebben alle bedrijven wereldwijd mee te maken. Dus ook supermarkten en leveranciers. Bovendien zijn de lonen fors gestegen afgelopen jaren. De supermarktsector is een arbeidsintensieve sector met veel medewerkers (zo'n 300.000). Ook in de toelevering (productie en logistiek) werken veel mensen."
'Keten bereidt zich voor op verminderde beschikbaarheid'
Als de nood aan de man komt (en de crisis dus langer duurt), moeten producenten en supermarkten andere producten inkopen en verwerken. Of andere leveranciers uit andere delen van de wereld gaan zoeken, meldt de CBL-woordvoerder. "Alle schakels in de voedselketen (boeren, industrie en retail) zien de kosten stijgen en bereiden zich voor op verminderde beschikbaarheid. Daarom staan leverancier en supermarkt continu met elkaar in contact om snel op de situatie in te kunnen spelen. Supermarkten zetten dagelijks alles op alles om de consument hier niet de dupe van te laten worden."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.