Kindervoedingsproducent Ausnutria heeft vorig jaar een flinke omzetgroei gerealiseerd (meer dan 11%). De brutowinst ging nog harder omhoog, al steeg de nettowinst met minder dan 4%. De onderneming groeit, qua afzet, vooral in China en behaalt daar ook stevige winstmarges.
Bovenstaande blijkt uit het jaarverslag van de onderneming, die genoteerd is aan de beurs van HongKong. Ausnutria Nederland, waar het grootste deel van het productieapparaat staat, spreekt van een stabiele groei. De omzet steeg met 11,1% naar €1,2 miljard en de winst ging met 3,6% omhoog naar €143,9 miljoen. Het bedrijfsresultaat kwam uit op €207,7 miljoen, wat 2,6% meer is dan in één jaar eerder.
Sterke winstmarges in China
Deze cijfers zijn iets gematigder dan in 2018/2019, maar nog steeds flink. Ausnutria noteert voor het hele bedrijf een brutowinstmarge van 50,4% en voor eigen merk-kindervoeding nog meer. Daarvan komt krap 57% van de kindervoeding op basis van koemelk en 43% van kindervoeding op basis van geitenmelk. Met dit laatste product is Ausnutria marktleider in China. Het claimt een 'off-line'-marktaandeel voor alle eigen merk-producten in China van 6,9%.
Ausnutria is ook actief op allerlei andere markten, maar het omzetaandeel van de Chinese markt blijft stijgen. Twee jaar terug bedroeg het 86% en het afgelopen jaar bijna 88%. Toch maakt de onderneming zich wel zorgen over de Chinese markt. Ondanks alle inspanningen, blijft het aantal geboortes in China dalen. Vorig jaar met 11,6%. De hoop is dat een reeks nieuwe stimulerende maatregelen het tij zal keren, en dat daarmee ook de markt voor kindervoeding weer groeit, zo schrijft de directie in het jaarverslag.
Controlerend aandeel Yili
In oktober vorig jaar maakte de Chinese zuivelreus Yili bekend dat het een controlerend aandeel van bijna 31% in Ausnutria wilde nemen. Medio maart werd dit officieel een feit en zaten er ook vertegenwoordigers van Yili in het bestuur en management van Ausnutria.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.