Kindervoedingproducent Ausnutria is, met een jaaromzet van €1,2 miljard, een relatief kleine speler te midden van reuzen als Nestlé, Danone en Mead Johnson. Toch presteert het bedrijf er niet minder om, zeker niet op de grote Chinese markt. Na een hele reeks jaren van uitbundige groei, lijkt wel een rustigere ontwikkelingsfase aangebroken.
Het sinds 2009 beursgenoteerde bedrijf kent sinds de start niet alleen groei en vooruitgang. In 2011 kwam het namelijk op het strafbankje van de beurs in Hongkong, omdat het opgeblazen verkoopcijfers in China gerapporteerd zou hebben. Dat was een flinke klap voor het ambitieuze bedrijf. Er volgde een periode waarin, met name onder leiding van CEO Bart van der Meer, werd gewerkt aan het verbeteren van interne standaarden.
Na strafbankje het gouden decennium
Het zuivelbedrijf kwam in 2016 van het strafbankje af en dat jaar werd de aandelenhandel weer vrijgegeven. Daarmee volgde een lange reeks jaren met uitbundige afzetgroei, vooral op de Chinese markt. Ausnutria versloeg keer op keer de omzet- en winstverwachtingen, de beurskoers groeide naar grote hoogte. In de strafbank-tijd stond de waarde van het aandeel op de beurs in Hongkong op $1,12. Dat was in juni 2020 $17,34 per aandeel. Het was, zoals het Chinese management het noemde, de fase van de 'golden decade'-ontwikkelingsstrategie.
Deze fase is overigens nog niet afgelopen en de resultaten zijn nog steeds erg goed, al gaat het momenteel iets minder uitbundig. Over het voorbije jaar werd, in woorden van Ausnutria, een stabiele groei behaald. De omzet steeg met 11,1% tot €1,22 miljard en de winst groeide met 3,6% tot €143,9 miljoen. Het bedrijfsresultaat kwam zodoende uit op €207,7 miljoen, een plus van 2,6%. De aandelenkoers staat per begin april van dit jaar (op de beurs in Hongkong) op $7,80.
Productieapparaat vooral in Nederland
De afzetgroei werd ondersteund door een uitbreidend productieapparaat, vooral in Nederland. Aanvankelijke waren er diverse kleinere fabrieken in onder meer Leeuwarden en Kampen, maar in 2014 werd opdracht gegeven voor de bouw van een nieuwe fabriek in Heerenveen. Die fabriek is vandaag de dag al aangevuld met een blikfabriek en voor dit jaar staat opnieuw een uitbreiding op stapel. Ook zijn er kleinere productielocaties in Australië en Nieuw-Zeeland. De hoofdmoot van de grondstoffen komt evenwel uit Nederland.
Van alle geproduceerde kindervoeding wordt 88% verkocht op de Chinese markt. Dat is wellicht niet gek voor een grotendeels Chinese onderneming, maar dit aandeel groeit nog steeds. Andere markten waar Ausnutria actief is, laten ook afzetgroei zien, maar dat valt in het niet bij de resultaten op de Chinese markt. Van alle kindervoeding van Ausnutria, is ruwweg de helft op koemelk gebaseerd. De andere helft op geitenmelk. Dit is in China en heel Oost-Azië een premium product. Niet voor niets scoort het bedrijf met die producten de klapper op de Chinese markt. Toch zijn ook de marges op kindervoeding van koemelk goed.
Relatief weinig tegenwind in China
Of het komt door de Chinese eigenaren of doordat het management de Chinese markt goed kent, feit is dat Ausnutria tot nu toe minder last heeft gehad van problemen die grote buitenlandse bedrijven wel zien in China. Denk aan importlicenties, registratie van producten en winstgevendheid. De resultaten van het bedrijf waren de laatste jaren ijzersterk. Daarbij slaagde Ausnutria erin steeds meer onder eigen merk te verkopen. Wellicht speelt ook mee dat de Chinese overheid een sterke voorkeur heeft voor 'eigen' bedrijven.