Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft het aantal verwerkte bestellingen over het eerste kwartaal licht terug zien lopen. De coronacrisis zorgde afgelopen jaren voor een forse groei in het aantal orders, dat effect is nu uitgewerkt.
Een lichte krimp in het aantal bestellingen lag in lijn der verwachting, al werd door analisten gemiddeld genomen rekening gehouden met een wat kleinere afname dan werkelijk is behaald. In Noord-Europa realiseerde Just Eat Takeaway een groei van 4% in het aantal orders. Elders in Europa bleef het aantal bestellingen vrij stabiel. Dat het totale aantal verwerkte orders toch licht is gedaald, komt voornamelijk door de flinke krimp op de Noord-Amerikaanse markt.
In Noord-Amerika nam het aantal verwerkte bestelopdrachten namelijk met 5% af. Hoewel de overname van Grubhub - waarmee Just Eat Takeaway voet kreeg op Amerikaanse bodem - nog geen jaar geleden werd afgerond, staat het bedrijfsonderdeel nu alweer ter discussie.
Activiteiten in Noord-Amerika vragen aandacht
Een positief aspect uit de cijfers is dat het aantal verwerkte bestellingen het niveau van de coronapandemie redelijk goed heeft vastgehouden. In tijden van de pandemie bestelden veel consumenten meer maaltijden aan huis. Ondanks dat de impact van het coronavirus nu geleidelijk verdwijnt, blijft het aantal bestellingen redelijk op peil. Bovendien geven consumenten per order meer uit, iets waardoor de totaal gerealiseerde transactiewaarde van de bestellingen zelfs licht toeneemt.
Daarmee is de enige positieve noot ook meteen vermeld. Het feit dat het aantal bestellingen in Noord-Amerika terugloopt, noopt tot voorzichtigheid. Vorig jaar juni rondde Just Eat Takeaway de overname van de Amerikaanse bestel- en bezorgdienst Grubhub af. De overname, met een waarde van €6,4 miljard, werd door meerdere analisten direct als vrij risicovol bestempeld. Hoewel de omzet van Grubhub in een groeiende maaltijdbezorgmarkt jaar-op-jaar fors groeide, kromp het marktaandeel wel flink. En dat is juist iets waar in deze branche sterk op wordt gefocust. Voor bestaansrecht en een verdienmodel is een groot, bij voorkeur het grootste, marktaandeel van groot belang.
Deze factor is door Just Eat Takeaway-CEO Jitse Groen ook altijd onderkend. Grubhub heeft haar marktaandeel in de loop van de jaren echter fors zien dalen. Het was enkele jaren marktleider in de Verenigde Staten, met een marktaandeel van ruim 50%. Inmiddels is daar echter nog maar ongeveer 14% van over. Marktanalisten van Bloomberg beraamden onlangs dat de bezorgmarkt in de Verenigde Staten vorig jaar (van maart 2021 tot en met maart 2022) 6% gegroeid is. Dat het aantal orders bij Grubhub, vergeleken met een jaar eerder over het eerste kwartaal, 5% lager ligt is een duidelijk teken aan de wand van een krimpend marktaandeel.
Heroverweging positie Grubhub
Met het krimpende aantal bestellingen in het achterhoofd is het dus geen wonder dat Groen de positie van Grubhub binnen het bedrijf heroverweegt. In de toelichting op de kwartaalupdate, die zonder financiële details werd gepubliceerd, wordt aangegeven dat Just Eat Takeaway op zoek is naar een samenwerkingspartner of overnamekandidaat voor Grubhub.
Ondertussen maakt Just Eat Takeaway nog altijd verlies. Vooral de kosten van de snelle groei van de afgelopen jaren - mede mogelijk gemaakt door overnames - drukken het resultaat. Waar Just Eat Takeaway eerder hoopte vanaf dit jaar langzaam winst te maken, verwacht het nu dat dit omslagpunt in 2023 ligt. Het geduld van beleggers wordt daarmee behoorlijk op de proef gesteld. Het aandeel kelderde afgelopen jaren flink in waarde en is vandaag de dag ongeveer €27 waard, dit nadat het in 2020 een top aantikte van bijna €105 per aandeel.