Om hun dalende marktaandeel te compenseren, kiezen Britse supermarktketens Morrisons en Asda ervoor om de prijzen van veel producten te verlagen. Het gaat vooral om basisproducten als groente, fruit, vlees en eieren. Discounters zoals Aldi en Lidl blijven groeien in het Verenigd Koninkrijk en dat gaat ten koste van de gevestigde orde.
Het voordeel voor de consument is dat de boodschappenrekening daalt in tijden van een torenhoge inflatie. Dat zeggen de supermarkten tegen BBC. Morrisons belooft een prijsdaling van gemiddeld 13% en Asda spreekt van een prijsdaling van 12%. Beide supermarktketens benoemen dat ze op deze manier de stijgende (voedsel)inflatie te lijf willen gaan. Morrisons maakt onder andere eieren, vlees en rijst goedkoper, maar ook brood, houdbare waren en bloem.
Asda verlaagt vooral de prijzen van vers fruit, groenten, vlees en bevroren groenten. Dit is mogelijk, omdat het langlopende prijsafspraken heeft met leveranciers waardoor het naar eigen zeggen niet of nauwelijks getroffen wordt door stijgende prijzen. In maart startte Asda met hun 'Just Essentials' productlijn die zich focust op laaggeprijsde essentiële voedselwaren. Dit aanbod wordt komende maand verder uitgebreid.
Duitse discounters groeien
De twee ketens, die de grootste zijn in het land na Tesco en Sainsbury, voeren de verlagingen naar eigen zeggen door vanwege de inflatie, maar er is meer. Onderzoeksbureau Kantar toont aan dat de ketens het af moeten leggen tegen Aldi en Lidl. De voedselinflatie bedraagt, volgens cijfers van Kantar, inmiddels 5,2% in het Verenigd Koninkrijk. Alleen Duitse discounters zagen hun marktaandeel groeien gedurende deze periode. Juist Morrisons en Asda lieten een daling zien.
Britse consumenten shopten al anders vanwege de coronapandemie en passen hun koopbeleid nu opnieuw aan vanwege de hoge inflatie. Dat zegt Fraser McKevitt, hoofd retail bij Kantar. "De impact van inflatie is momenteel de grootste zorg van consumenten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.