Net als concurrent Coca-Cola, heeft ook PepsiCo een uitstekend eerste kwartaal achter de rug. Dat blijkt uit de resultaten die het dinsdag bekend heeft gemaakt. De netto-omzet steeg met 9,3% en de winst per aandeel bedroeg $3,06. Die laatste toont een stijging van maar liefst 148%.
De inkomensstijging van PepsiCo wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de verkoop van sapmerken als Tropicana en Naked aan Pai Partners. Met de verkoop was een bedrag van zo'n $3,5 miljard in contanten gemoeid. Ook verwierf het bedrijf een aandeel van 39% in de nieuw te vormen joint-venture Tropicana, die in Noord-Amerika en Europa actief wordt.
Mede door hogere prijzen, als gevolg van inflatie, ziet PepsiCo de toekomst positief in. De verwachting is dat de omzet over het hele jaar met 8% stijgt. Eerder was dit nog 6%. De hoge prijzen leggen het voedingsmiddelenbedrijf overigens nu al geen windeieren. Want ondanks het feit dat de hoeveelheid verkochte chips in Noord-Amerika met maar 1% is gestegen, steeg de omzet in dat segment met 14%. In de Quaker-tak (waar bijvoorbeeld ontbijtgranen, pasta en rijst in Noord-Amerika onder vallen) daalde het verkoopvolume met 1,5%, maar steeg de omzet met 11%.
Minder ontbijtgranen verkocht
Bovengenoemde volumedaling komt voornamelijk doordat PepsiCo minder ontbijtgranen, havermout, pannenkoekmixen en stroop verkocht. Wel werd er meer rijst, pasta en snackrepen verkocht. Nu meer Amerikanen weer op kantoor werken, wordt er minder vaak thuis ontbijt genuttigd. Dat is terug te zien in de kwartaalcijfers.
Het volume verkochte dranken is in de Verenigde Staten met 3% gestegen. Die stijging komt vooral doordat er afgelopen periode meer sportdranken en mineraalwater werd verkocht. Daar waar The Coca-Cola Company met Topo Chico in Europa al een 'hard seltzer' op de markt hard gebracht, heeft PepsiCo dit eerste kwartaal de eerste stappen in de markt van alcoholische dranken gezet. Dit doet het bedrijf met de verkoop van Hard Mtn Dew in Noord-Amerika.
Geen omzetstijging in Europa
In Europa groeide de omzet van voedingsmiddelenbedrijf PepsiCo overigens niet. Een negatieve impact van ongunstige wisselkoersen is hier gedeeltelijk verantwoordelijk voor. Het verkoopvolume van het segment 'voedsel' nam in deze regio met 1% toe, mede dankzij groei in Nederland, Turkije en Frankrijk. In Polen daalde het verkoopvolume flink en in Rusland licht. Het verkochte volume 'dranken' daalde met 1%, vooral in Duitsland en Turkije. In Rusland was juist sprake van groei.
Door het huidige conflict tussen Rusland en Oekraïne daalde het Europese bedrijfsresultaat met 189%. Ook hadden de hogere prijzen voor onder meer melk, kook-olie en verpakkingsmaterialen een negatieve impact van 103% op het bedrijfsresultaat in Europa.
Impact oorlog in Oekraïne
PepsiCo berekent dat de oorlog in Oekraïne over het eerste kwartaal $241 miljoen heeft gekost. Dat bedrag komt bovenop de waardevermindering van $193 miljoen vanwege de verkoop en/of herpositionering van de sap- en zuivelmerken in Rusland. Momenteel is PepsiCo bezig met het stopzetten van de verkoop van de (fris)dranken in Rusland. De verkoop van producten als babyvoeding en melk gaat voorlopig wel door. Dat komt mede doordat ruwweg 4% van de jaaromzet in Rusland wordt behaald.
Rusland is daarnaast een van de weinige landen waar PepsiCo groter is dan Coca-Cola. Wel zijn de activiteiten in Oekraïne stilgelegd en wil het bedrijf de medewerkers en hun familie de kans geven om zich in veiligheid te brengen, voor hen is ook financiële steun beschikbaar.