Voedingsmiddelenconcern Glanbia heeft in het eerste kwartaal een omzetgroei van 25% gerealiseerd. Dat blijkt uit deze week gepubliceerde kwartaalcijfers. Van die omzetstijging kwam 7% voor rekening van volumegroei. De rest werd veroorzaakt door prijsverhogingen.
Glanbia boekte afgelopen jaar een omzet van bijna €4,2 miljard. Over het eerste kwartaal maakt het geen concrete bedragen bekend, maar meldt het bedrijf wel dat de prijzen gemiddeld met 17% zijn verhoogd. "Dit was een van onze verzachtende maatregelen in het kader van de inflatie", staat in het kwartaalrapport.
Kaas presteerde het beste
De sterkste groei werd afgelopen kwartaal behaald bij de kaasactiviteiten in de Verenigde Staten. Een aantrekkende zuivelmarkt, flinke hogere prijzen en de ingebruikname van een nieuwe kaasfabriek liggen hieraan ten grondslag. In totaal steeg de kaasomzet in de Verenigde Staten met ruim 32%. In deze regio bleef de omzet van de divisies 'Performance Nutrition' en 'Nutritional Solutions' wel iets achter, ondanks de overname van (delen van) andere bedrijven.
Glanbia kon afgelopen kwartaal ook een bedrag van €307 miljoen bijboeken als gevolg van de verkoop van het aandeel van 40% in Glanbia Ierland. Dit bedrijf werd teruggekocht door coöperatie Glanbia. Die houdt ondertussen wel een beperkt belang in Glanbia plc.
Om zichzelf interessanter te maken voor beleggers, kocht Glanbia ook voor €123 miljoen aan eigen aandelen terug. Al was niet iedereen daar tevreden over. Het activistische beleggingsfonds Clearway Capital zet Glanbia onder druk om de Europese kaasactiviteiten te stroomlijnen en om de divisie 'Performance Nutrition' apart te zetten. Daarmee kan de beurswaarde van Glanbia verdubbelen, zo meent het fonds.
Verwachtingen verhoogd
Het voedingsconcern is al met al tevreden met behaalde resultaten. "Zeker met het oog op de risico's, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen en aanhoudende coronagerelateerde verstoringen van de toeleveringsketen, met name in Azië." Dit zet Glanbia ertoe aan om de vooruitzichten voor de rest van het jaar te verhogen. Voor beide genoemde divisies wordt nu een dubbelcijferige groei verwacht. In de aangepaste winst per aandeel wordt een groei van 5% tot 10% voorzien.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.