Vleesverwerkingsbedrijf Brasil Foods heeft het eerste kwartaal een beduidend lager resultaat geboekt dan één jaar eerder. De Ebitda bedroeg 121 miljoen reaal, oftewel €22,7 miljoen. Dit terwijl dat één jaar eerder 1,2 miljard reaal was (€231 miljoen). Wereldwijde inflatie en kostenstijgingen zijn hier, volgens het bedrijf, debet aan.
De netto-inkomsten waren over het eerste kwartaal - met 12,4 miljard reaal (€2,3 miljard) - wel hoger dan in 2021. Toen kwamen de netto-inkomsten uit op 10,6 miljard reaal, oftewel €2 miljard. "Sinds eind vorig jaar al wordt het resultaat negatief beïnvloed door de inflatie en de daling van het inkomen van de Braziliaanse bevolking", zo verklaart het management. Ook zorgde de oorlog in Oekraïne voor een onverwachte stijging van de kosten, vooral van goederen en logistiek. Hierdoor zijn de volumes in het eerste kwartaal merkbaar afgenomen.
Verkoopkortingen
Het vleesverwerkingsbedrijf zag zichzelf genoodzaakt om verkoopkortingen te bieden, wat de daling van de winstgevendheid versterkte. Daarbij werd de productie afgeschaald en de keten aangepast. Dergelijke acties hadden een eenmalig negatief effect van 422 miljoen reaal. Het betreft 193 miljoen reaal aan omzetderving en 229 miljoen aan kostenstijging. De positieve effecten van de maatregelen worden, volgens het management, pas drie tot negen maanden later zichtbaar.
Na een dramatische maand januari zag het concern de verkoopvolumes in het eerste kwartaal overigens wel herstellen. Het gaat om een plus van 24% in februari en een stijging van zo'n 40% in de maand maart.
Hoge inflatie
Brazilië, de belangrijkste markt voor Brasil Foods, kampt met een hoge inflatie. Volgens prijsindexen was de inflatie in maart tussen 11,3% en 14,8%. Zo'n 31% van de Brazilianen at volgens het vleesconcern minder rundvlees en 24% eet niet meer buiten de deur. Het concern nu de productlijnen van steaks, hamburgers en mortadella (vleeswaar) nu uitbreiden, omdat die producten minder conjunctuurgevoelig zijn. Ook wil het bedrijf goedkopere verpakkingen gebruiken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.