Zoetwarenproducent Cloetta gaat de productie in Nederland en België reorganiseren. Dat maakte de producent van onder meer Sportlife, Venco en Red Band maandag 9 mei bekend. De reorganisatie maakt onderdeel uit van de doelstelling om de positie als toonaangevend zoetwarenbedrijf in Europa te versterken. Ook financieel pakt het goed uit, is de verwachting.
Naar aanleiding van een strategische evaluatie meldt zoetwarenproducent Cloetta begin deze week het snoepproductienetwerk te willen upgraden. Er worden in het kader daarvan twee fabrieken in Roosendaal en één vestiging in het Belgische Turnhout gesloten. In plaats daarvan bouwt de producent van veelal snoepgoed één nieuwe zogenaamde 'greenfield'-productiefaciliteit in Nederland. De bouw van die nieuwe fabriek moet in 2023 van start gaan, waarna de fabriek in 2026 volledig operationeel moet zijn. Het plan gaat gepaard met een investering van omgerekend ongeveer €235 miljoen.
Stijging van bedrijfsresultaat verwacht
Tegelijkertijd moet de reorganisatie het bedrijfsresultaat van Cloetta jaarlijks met zo'n €17 miljoen opschroeven. Verder maken de plannen het mogelijk om verder te groeien in niet-Noordse markten, worden aanzienlijke kostenbesparingen gerealiseerd en ziet het concern zo kansen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De eerste effecten van de reorganisatie zijn in 2025 zichtbaar, verwacht de zoetwarenproducent. "Dit plan onderstreept onze vastberadenheid om een foodtech-bedrijf van wereldklasse te worden. Een moderne productiefaciliteit biedt een omgeving voor hoogwaardige en concurrerende zoetwarenproductie, evenals mogelijkheden voor toekomstige uitbreiding", aldus CEO Henri de Sauvage-Nolting in een persbericht.
Bij de reorganisatie staan de banen van zo'n 350 werknemers in België en Nederland op de tocht. Volgens Cloetta zal de meerderheid daarvan een baan in de nieuwe fabriek kunnen krijgen. Over de overige groep is niets bekendgemaakt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.