Jeppe Gustafsson / Shutterstock.com

Nieuws Reorganisatie

Cloetta reorganiseert in België en Nederland

11 Mei 2022 - Kimberly Bakker

Zoetwarenproducent Cloetta gaat de productie in Nederland en België reorganiseren. Dat maakte de producent van onder meer Sportlife, Venco en Red Band maandag 9 mei bekend. De reorganisatie maakt onderdeel uit van de doelstelling om de positie als toonaangevend zoetwarenbedrijf in Europa te versterken. Ook financieel pakt het goed uit, is de verwachting.  

Naar aanleiding van een strategische evaluatie meldt zoetwarenproducent Cloetta begin deze week het snoepproductienetwerk te willen upgraden. Er worden in het kader daarvan twee fabrieken in Roosendaal en één vestiging in het Belgische Turnhout gesloten. In plaats daarvan bouwt de producent van veelal snoepgoed één nieuwe zogenaamde 'greenfield'-productiefaciliteit in Nederland. De bouw van die nieuwe fabriek moet in 2023 van start gaan, waarna de fabriek in 2026 volledig operationeel moet zijn. Het plan gaat gepaard met een investering van omgerekend ongeveer €235 miljoen.

Stijging van bedrijfsresultaat verwacht
Tegelijkertijd moet de reorganisatie het bedrijfsresultaat van Cloetta jaarlijks met zo'n €17 miljoen opschroeven. Verder maken de plannen het mogelijk om verder te groeien in niet-Noordse markten, worden aanzienlijke kostenbesparingen gerealiseerd en ziet het concern zo kansen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De eerste effecten van de reorganisatie zijn in 2025 zichtbaar, verwacht de zoetwarenproducent. "Dit plan onderstreept onze vastberadenheid om een ​​foodtech-bedrijf van wereldklasse te worden. Een moderne productiefaciliteit biedt een omgeving voor hoogwaardige en concurrerende zoetwarenproductie, evenals mogelijkheden voor toekomstige uitbreiding", aldus CEO Henri de Sauvage-Nolting in een persbericht.

Bij de reorganisatie staan de banen van zo'n 350 werknemers in België en Nederland op de tocht. Volgens Cloetta zal de meerderheid daarvan een baan in de nieuwe fabriek kunnen krijgen. Over de overige groep is niets bekendgemaakt.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden