Slachterij Gosschalk gaat in zee met Farmers Defence Force. Het bedrijf omarmd het keurmerk FarmerFriendly wat het verdienmodel van varkenshouders centraal zet. Op het eerste oog is dit een opvallende stap voor het wat teruggetrokken vleesbedrijf uit het Gelderse Epe.
Met de samenwerking pogen beide partijen een ketenintegratie op te zetten. Farmers Defence Force (FDF) vanuit het idee om een meerprijs te realiseren, met als uiteindelijke doel om toe te groeien naar een kostprijsplus-model. De boerenactieclub - die zich sinds kort ook profileert als belangenbehartiger in de markt - hoopt daarmee de positie van de varkenshouder in de keten te verstevigen. Een onderwerp wat al jaren op de agenda staat.
Liefst onder de radar
Dat Gosschalk met FDF gaat samenwerken, is opvallend te noemen. In die zin dat het vleesbedrijf vanouds niet graag op de voorgrond treedt en bij voorkeur onder de radar blijft. Deels uit angst wellicht, maar het kan ook bescheidenheid zijn. In tegenstelling tot andere slachterijen in ons land heeft Gosschalk tot nu zich nog niet verbonden aan een ketenconcept in de varkenshouderij. Ook zet het bedrijf niet in op plantaardig vlees om maar eens een ontwikkeling te noemen. Andere vleesbedrijven zien daar juist wel muziek in. De conclusie kan gemaakt worden dat Gosschalk nu een stap naar voren zet. En gezien de ontwikkelingen is dat niet geheel onlogisch.
De realiteit is namelijk dat slachterijen in ons land in toenemende mate in ketens opereren, waardoor de vrije varkensmarkt steeds kleiner wordt. Daar komt nog bij dat de dieraantallen behoorlijk snel teruglopen. De varkensstapel in ons land is intussen onder de 12 miljoen gezakt. Een verdere krimp dreigt door het stikstofbeleid en vergrijzing in de sector. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de slachthaken in de toekomst vol raken. In de gelederen van FDF zitten ruim 600 varkenshouders. Dat is een behoorlijke pool met leveranciers om uit te kunnen putten. Strategisch lijkt dit een slimme zet.
Crisis achter de rug
Hoewel Gosschalk niet graag niet boven het maaiveld uitsteekt, was het bedrijf vorig jaar regelmatig voorpaginanieuws. De slachterij werd vorig jaar zomer door de NVWA gesloten, nadat undercoverbeelden waren vrijgegeven van mishandelingspraktijken in het slachthuis. De maatschappelijke ophef was groot. McDonald's stopte per direct gestopt met het afnemen van vlees, net als Jumbo. Nadat een verbeterplan werd gepresenteerd, mocht het bedrijf weer open. Het bedrijf kan zich dergelijke mistanden niet meer permitteren. De Tweede Kamer wil vleesbedrijven permanent kunnen sluiten die zich schuldig maken aan herhaald dierenleed. Al bij twee misstanden kan het einde oefening zijn. Een motie van de VVD hierover werd vorige week door een brede Kamermeerderheid gesteund.
Intussen hoeft in Epe geen crisismanagement meer te worden toegepast en draait het slachthuis weer op volle toeren. En dat is iets wat ze bij Gosschalk het liefst doen. Ondernemen zonder daarbij op te vallen. Door de samenwerking met FDF maakt trekt het bedrijf de aandacht nu wel naar zich toe. Interessant om te zien of het zet lukt dit tot een succes te maken. Uiteindelijk valt of staat dit met de meerprijs. Dat zal in de competitieve vleessector vast nog een flinke kluif worden.