In België is ophef ontstaan over het feit dat supermarkt Delhaize, onderdeel van Ahold Delhaize, heeft aangekondigd de prijzen van vijfhonderd basisproducten met 5% tot 30% te verlagen. De aankondiging in een periode waarin producenten met forse kostenstijgingen worden geconfronteerd, valt niet bij iedereen goed.
De Belgische retailexpert Pierre-Alexandre Billiet laat aan Belgische media weten er een realistisch risico is dat er een nieuwe prijzenoorlog tussen supers ontketend wordt. Dit kan op termijn gunstig zijn voor consumenten, maar zal uiteindelijk de hele sector in een neerwaartse spiraal drukken. ""Ketens als Carrefour en Colruyt gaan op een of andere manier móéten volgen, tenzij ze bereid zijn marktaandeel te verliezen", aldus Billiet in Het Laatste Nieuws.
Ketens kunnen meegesleurd worden
Een prijzenoorlog kan er mogelijk zelfs voor zorgen dat hele voedingsketens worden meegesleurd aldus Billiet. "Als retailers geld verliezen kunnen ze een hele keten meesleuren in hun val. Ik ben al door tientallen producenten gebeld die twijfelen of ze nog wel willen verkopen in België tegen zulke lage marges." De ontwikkelingen kunnen vervolgens flinke gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. "In dat opzicht zijn prijsdalingen geen puur economisch probleem meer, maar een socio-economisch probleem."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.