Just Eat Takeaway heeft in de eerste helft van dit jaar naar eigen zeggen significante progressie geboekt in het realiseren van winstgevendheid. Dit bleek woensdag bij de cijfers van de maaltijdbezorger.
In het afgelopen kwartaal boekte Just Eat Takeaway een positieve aangepaste Ebitda in Noord-Europa, Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Deze regio's zijn goed voor 90 procent van de bruto transactiewaarde.
"De winstgevendheid komt in zicht en we verwachten dat de aangepaste Ebitda verder zal aantrekken in de tweede helft van dit jaar", aldus CEO Jitse Groen. De topman verwacht in 2023 op groepsniveau onverminderd een positieve aangepaste Ebitda te kunnen boeken.
In het afgelopen halfjaar verwerkte Just Eat Takeaway 509,4 miljoen orders tegen 546,8 miljoen een jaar eerder, een daling van 7%. De bruto transactiewaarde bleef met €14,2 miljoen grofweg gelijk. De omzet steeg met 7% tot €2,8 miljard, of met 1% tegen constante wisselkoersen.
De aangepaste Ebitda was €134 miljoen negatief, tegen een verlies van 189 miljoen euro een jaar eerder. De marge was 0,9% negatief in het afgelopen halfjaar. In Noord-Europa is Just Eat Takeaway al een tijd winstgevend.
De analistenconsensus die Just Eat Takeaway zelf samenstelde, mikt op een bruto transactiewaarde in de eerste zes maanden van €14,4 miljard. Dat zou volgens de analisten een omzet opleveren van €2,8 miljard, met een aangepaste Ebitda van €121 miljoen negatief en een marge van 0,9% negatief.
Just Eat Takeaway wil Jörg Gerbig herbenoemen als COO. Eerder werd een onderzoek gedaan naar eventuele misdragingen door Gerbig na een officiële klacht. Een extern onderzoek wees volgens de maaltijdbezorger uit dat Gerbig door kan als operationeel directeur.
Outlook
De outlook voor heel dit jaar werd gehandhaafd. De bruto transactiewaarde zal dit jaar aantrekken met circa 5% op jaarbasis. De maaltijdbezorger rekent ook nog op een negatieve aangepaste Ebitda marge van 0,5 tot 0,7%. De consensus rekent op een min van 0,6%.
Verder liet Just Eat Takeaway weten nog steeds te kijken naar een gedeeltelijke of volledige verkoop van Grubhub. Ook wil de maaltijdbezorger af van zijn belang van 33% in iFood, maar wel als de prijs goed is.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.