Grubhub is al sinds de overname in 2021 een zorgenkindje van Just Eat Takeaway. Woensdag werd bekend dat de Nederlandse maaltijdbezorger €3 miljard moet afschrijven op het bedrijf dat voor $7,3 miljard werd overgenomen. Inmiddels zou Just Eat Takeaway overwegen de Amerikaanse dochter geheel of gedeeltelijk te voorkomen.
Activistische aandeelhouders verhogen al een aantal weken de druk op het bedrijf om Grubhub van de hand te doen. Het bedrijf zelf probeert ondertussen van alles om een groter marktaandeel te veroveren in de Verenigde Staten, waar het circa 13% van de markt in handen heeft. Grote spelers daar zijn DoorDash en Uber Eats.
Grubhub stagneert
Just Eat Takeaway zag het aantal bestellingen in elke regio dalen vergeleken met het eerste half jaar van 2021, maar nergens daalden de bestellingen zoveel als in Noord-Amerika en Zuid-Europa, Australië en Nieuw-Zeeland, waar het aantal bestellingen met 10% daalde.
Uit data van Bloomberg blijkt dat bij heel veel maaltijdbezorgers de gemiddelde waarde van een bestelling is gegroeid tijdens de pandemie. Echter lijkt dit bij Grubhub niet het geval te zijn. Waar klanten van Doordash in het eerste kwartaal van 2022 gemiddeld 89% meer uitgaven vergeleken met het eerste kwartaal van 2020, was dit bij Grubhub circa 30%. De totale brutotransactiewaarde van Just Eat Takeaway lag in de eerste helft van 2022 op €5,83 miljard een jaar eerder was dat €5,81 miljard.
Deal met Amazon
Hoewel er meer geld wordt uitgegeven, benadrukt CEO Jitse Groen dat deze verhoging te maken heeft met de inflatie waardoor veel restaurants genoodzaakt zijn hun prijzen te verhogen. Ook zegt hij te hopen dat de deal die het bedrijf in juli sloot met Amazon een positief effect zal hebben op de totale brutotransactiewaarde. In die deal krijgen leden van Amazon Prime gratis bezorging bij Grubhub. Het bedrijf zegt ook al dat het meer bestellingen ziet binnenkomen sinds de samenwerking.
Grubhub heeft net als andere maaltijdbezorgers te maken met het einde van de pandemie, een krappe arbeidsmarkt en een overheid die zich actiever inzet voor de arbeidsvoorwaarden van maaltijdbezorgers. Zo is er wetgeving in de stad New York die voorkomt dat bezorgers moeten betalen om hun loon te ontvangen, die het voor klanten duidelijk moet maken waar hun fooien naar toe gaan en verbiedt het om bezorgers zelf te laten betalen voor hun bezorgtassen, ook moeten restauranteigenaren toiletfaciliteiten hebben voor bezorgers.
Minder overheidsbemoeienis
Het bedrijf zelf strijdt tegen zogeheten fee caps, die grenzen stellen aan hoeveel procent van het bestelbedrag mag worden opgestreken door de maaltijdbezorger. Een praktijk waarvan Groen meermaals heeft gezegd dat hij het ongrondwettelijk vindt. En die vooral dienen om te voorkomen dat restaurants te veel geld moeten afdragen aan bezorgplatformen.
Volgens de bezorgindustrie zijn de grenzen schadelijk omdat de bezorgplatformen worden gedwongen om de prijzen te verhogen waardoor klanten minder vaak bestellen. Dit heeft vervolgens een negatief effect op bezorgers die minder werk hebben en op restaurants die minder bestellingen ontvangen.
Aandeelhouders van Just Eat Takeaway willen dat het bedrijf Grubhub verkoopt om zich volledig te kunnen focussen op de Europese markt. De koers van het bedrijf is in een jaar tijd met 73,5% gedaald. Al eerder schreven we dat deze lage koers het bedrijf kwetsbaar maakt voor goedkope overnames, waarbij minder wordt betaald dan de eigenlijke waarde van het bedrijf. Tijdens de aandeelhoudersvergadering zei Groen dat het bedrijf heeft gesproken met een private equity bedrijf, directe plannen om het bedrijf van de beurs te halen zijn er echter niet.