Japanse drankgiganten Suntory en Asahi hebben hun cijfers voor de eerste helft van 2022 gepresenteerd. Het eerste bedrijf is onder meer eigenaar van Jim Beam whisky en de frisdranken Orangina en Schweppes. Asahi is de eigenaar van Grolsch, Peroni en het eigen Asahi bier.
De twee bedrijven hebben er een goede eerste helft van 2022 opzitten Asahi zag de omzet uit verkopen van alcoholhoudende dranken stijgen met 12,5% in Japan en met 17,6% in Europa. De omzet van Suntory groeide met 8,1% bij neutrale wisselkoersen en het netto inkomen steeg met 44,8%. De winst van Asahi daalde met 1,7% door de hogere grondstofkosten.
Asahi
De eigenaar van Grolsch zag de omzet groeien met 8,6% naar 1.151,3 miljard yen, dat is omgerekend zo'n €8,53 miljard, dankzij het herstel van de horecaverkopen. Dat is lager dan het bedrijf had verwacht, wat volgens Asahi komt door de gevolgen van de omikronvariant. Maar de winst, hoewel 1,7% lager, komt wel overeen met de verwachtingen die het bedrijf had vanwege de hogere grondstofkosten. De Europese verkopen groeiden 4,6% in volume dankzij de heropening van de horeca in Europa. De omzet groeide met 17,6% naar 1974 miljard yen (€14,29 miljard), dankzij de eerder genoemde hogere verkopen en de invoering van prijsverhogingen. Hierdoor steeg de winst met 4,9%.
Suntory
De omzet van Suntory groeide met 8,1% naar 679 miljard yen (€4,92 miljard) het bedrijfsinkomen groeide met 25,5% naar 80,4 miljard yen (€582,8 miljoen). De omzet groeide vooral hard in Europa, de winst in Azië met uitzondering van Japan. In Europa was het vooral Schweppes dat goed presenteerde. Zo haalde het in Spanje en Portugal dubbele groeicijfers. In die landen groeide de omzet van Suntory met 48%. De Japanse winst daalde met 19,6% door nadeligere wisselkoersen en hogere kosten. Dit ondanks maatregelen die het bedrijf had genomen om deze kosten te beteugelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.