Lotus Bakeries

Analyse Lotus Bakeries

Lotus werkt aan het op twee na grootste koekjesmerk

15 Augustus 2022 - Max van der Heijden

Vrijdag werd bekend dat Lotus Bakkeries, bekend van de koekjes en de speculoospasta er een goede eerste helft van 2022 op heeft zitten. Vooral Lotus Biscoff presteerde goed en dat is eigenlijk niet zo gek.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Lotus Biscoff, dat onder meer de lotuskoekjes en alle daarvan afgeleide producten maakt, presteerde volgens Lotus Bakeries zo goed, omdat consumenten verknocht zijn aan de unieke smaak. Dat is reden genoeg voor Lotus om een extra Biscoff fabriek te bouwen in Azië en de productiecapaciteit in België en de VS uit te breiden. Dit alles om het op twee na grootste koekjesmerk ter wereld te worden.

Biscoff is de afgelopen tien jaar met gemiddeld 13% gegroeid en het merk is nu verkrijgbaar in meer dan 70 landen. In meer dan 28 landen tikken de verkopen €1 miljoen aan. De laatste jaren is Azië van toenemend belang geworden voor Lotus Biscoff. De verkopen zijn de afgelopen vijf jaar met dubbele cijfers gegroeid. Van de 25 landen waar Lotus Biscoff het beste verkoopt, zijn er zeven in Azië: China, Zuid-Korea, Australië, Japan, Maleisië, Indonesië en Singapore. Anderzijds zegt het merk ook dat het plafond nog niet is bereikt en dat er vooral op het gebied van naamsbekendheid en beschikbaarheid een wereld te winnen valt. 

Productiecapaciteit uitbreiden
Vandaar dat er in 2026 een fabriek in Thailand de deuren moet openen. Lotus Biscoff is inmiddels akkoord over de aankoop van grond in de provincie Chonburi. De werkzaamheden moeten starten zodra de aankoop officieel is afgerond. Als alles goed gaat is de eerste productielijn operationeel in 2026.

Ook in de rest van de wereld zit Lotus niet stil. Zo wordt de fabriek in België uitgebreid met een tweede deegbereidingskamer. Deze moet eind september operationeel zijn en is volgens Lotus van cruciaal belang voor de verdere groei van Lotus Biscoff koekjes en speculoospasta. Bovendien gaat voor het eind van het jaar ook een nieuwe productielijn voor de Lotus Biscoff Sandwich Cookies van start. Tot slot heeft Lotus Biscoff ook een fabriek in de VS. Die krijgt een tweede productiehal en daarmee twee extra productielijnen erbij begin 2023. Hierdoor verdubbelt de capaciteit van de fabriek van twee naar vier productielijnen.

Peperkoek presteert minder
Producten die beduidend minder goed presteren zijn de peperkoek van Peijnenburg en Snelle Jelle. Van die laatste stagneerde de groei en het marktaandeel van Peijnenburg kromp zelfs. Snelle Jelle had zich goed hersteld van de negatieve impact van de lockdown en ook Peijnenburg groeide. Producten die niet uniek zijn en zelfs 1-op-1 zijn te vervangen met huismerkproducten, lijden dus onder de huidige economische omstandigheden. Dit kwam nadat Lotus Bakeries prijsverhogingen doorvoerde. Waar die in landen als België, Frankrijk en Zweden niet tot dalende verkopen lijden, gold dat wel voor Nederland. In België, Frankrijk en Zweden groeiden de verkopen.

Het nieuws dat Ahold Delhaize onlangs aankondigde meer te gaan inzetten op huismerken ten koste van A-merken ontvangt Lotus Bakeries en met name bij Peijnenburg en Snelle Jelle dus niet met open armen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden