Het Ierse Glanbia heeft qua omzet een sterke eerste helft van 2022 achter de rug. De omzet steeg ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met bijna 27%, van €2 miljard naar €2,8 miljard. Volgens het management overtroffen de resultaten de verwachtingen, maar de marge daalde.
Dit was merkbaar bij alle divisies van het beursgenoteerde concern. Zowel bij paradepaardje Performance Nutritions als bij onderdeel Nutritional Solutions daalde de marge.
Dit gebeurde ook bij het bedrijfsonderdeel US Cheese. Dit onderdeel is met €1,45 miljard goed voor ruim de helft van de totale bedrijfsomzet. Het is ook het bedrijfonderdeel met de grootste omzetstijging (+35,4%), maar toch met de laagste marge. Reden was de sterke stijging van de grondstof- en productiekosten (melk, energie etc.), waardoor de marge daalde van 1,4% naar 1,2%. Voor het bedrijf als geheel daalde die van 7,8% naar 6,1%.
Marge daalt, bruto winst hoger
Desondanks steeg de brutowinst (Ebita) van €159,9 miljoen in de eerste helft van 2021 naar €171,7 miljoen in de eerste helft van 2022.
Het bedrijf verwacht voor de rest van het jaar een iets gematigder groei.
De onderneming ontving een bijzondere bate uit de verkoop van een groot minderheidsbelang in Glanbia Ireland. Een pakket aandelen daarin werd voor €307 miljoen verkocht aan coöperatie Glanbia, die onder meer een kaasfabriek bouw met Royal A-ware.