Heineken heeft de Britse Brewerton Brewery volledig overgenomen. Het Nederlandse concern nam in 2018 al een minderheidsbelang in de Londense brouwerij van speciaalbier. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt.
Vergeleken met Heineken is Beaverton Brewery een kleine speler, de overname is voor Heineken dan ook een relatief kleine deal. Beaverton brouwt jaarlijks 360.000 hectoliter per jaar, Heineken verkocht in 2021 97 miljoen hectoliter.
Voor welk bedrag Heineken de brouwerij overneemt is niet bekend. In 2018 betaalde de Nederlandse brouwer £40 miljoen voor 49% van de aandelen. Met dat geld is toen een nieuwe brouwerij gekocht, de andere aandelen bleven in handen van oprichter Logan Plant. Hij is nu uitgekocht. Plant is de zoon van Led Zeppelin, zanger Robert Plant blijft als adviseur verbonden aan de brouwerij.
Nieuwe markt
Het is niet de eerste keer dat Heineken investeert in een speciaalbier-brouwer. Zo nam het bedrijf de afgelopen jaren het Amerikaanse Lagunatis en het Britse Brixton over en kocht een minderheidsbelang in de Amsterdamse brouwer Oedipus.
De nieuwe CEO van de Londense brouwer wordt Jochen van Esch. Beaverton blijft een zelfstandig bedrijf naast de Britse tak van Heineken. Het nieuwe moederbedrijf verwacht dat de speciaalbier-brouwerij behoorlijk kan groeien, dit zou tot 50 nieuwe banen kunnen opleveren. Momenteel werken er 160 medewerkers bij Beaverton.
De oprichter van Beaverton Brewery Logan Plant zei over de overname: ''Beaverton begon tien jaar geleden in mijn keuken. Van brouwen in een rijstkoker tot een van de meest succesvolle Britse brouwerijen van de laatste tien jaar, waar 160 mensen werken en er 360,000 hectoliter bier wordt gebrouwen.''
"Het succes van Beaverton is iets wat ik toentertijd nooit had kunnen voorspellen. Ik ben heel trots op de deal die we met Heineken UK hebben gesloten. Het is de volgende logische stap voor Beaverton, de merken en de mensen.''
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.