Albert Heijn en het Wereld Natuurfonds slaan de handen ineen om de ecologische voetafdruk van de voedselketen voor 2030 te halveren. De partijen hebben hiervoor een meerjarig samenwerkingsverband gesloten.
De samenwerking is gebaseerd op de ervaringen die het WWF-NL met supermarkten in Groot-Brittannië heeft opgedaan. Deze aanpak wordt een blauwdruk voor supermarkten die duidelijk maakt wat er moet gebeuren om het gestelde doel voor 2030 te behalen. Mogelijke opties daarvoor zijn een betere ketentraceerbaarheid, verdere verduurzaming van het vis-assortiment, bevordering van de biodiversiteit in de landbouw en innovaties in samenwerking met boeren en telers van citrusvruchten, rijst en tomaten.
''Albert Heijn wil een leefbare aarde overdragen aan toekomstige generaties. Voeding speelt daarin een essentiële rol. Met andere eetpatronen, op slimmere manieren produceren en verpakken en door verspilling tegen te gaan, kunnen wij de impact op het klimaat, biodiversiteit en dierenwelzijn aanpakken. Nu gaan we samenwerken met WWF-NL. Nu kunnen we nog meer positieve stappen zetten zowel in de ketens verder weg als dichtbij'', zegt Marit van Egmond, CEO bij Albert Heijn in een persbericht.
Kirsten Schuijt, directeur van WWF-NL laat weten: ''De consument moet erop kunnen rekenen dat de productie van de boodschappen in het winkelmandje niet ten koste is gegaan van de natuur. Daarom ben ik zo blij dat Albert Heijn zijn nek uitsteekt om de ecologische impact van producten te halveren. Want zonder natuur is er geen voedsel. We hopen dat meer partijen in Nederland zich aansluiten, want alleen door samen te werken kunnen we de omslag maken naar een duurzaam voedselsysteem, in balans met natuur.''
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.