De Koffiejongens

Interview Food People

'We zorgen dat je nooit meer zonder koffie zit'

10 Oktober 2022 - Max van der Heijden

Ervaring met koffie had Walter Morriën (39) vijf jaar geleden niet. Hij dronk graag een kopje koffie, toen de koffie op een dag op was ontstond het idee voor de koffiejongens.

Op dat moment zat hij met zijn compagnon te brainstormen over een eigen onderneming. Na periodes bij ING en Ziggo wilde hij iets nieuws beginnen. Brainstormen gaat beter met koffie en dus bood hij zijn compagnon een kopje aan. De koffie bleek op te zijn en ter plekke was het idee voor de koffiejongens geboren. Nu levert zijn bedrijf koffie op abonnementsbasis aan consumenten en bedrijven. De koffie wordt geleverd in biologisch afbreekbare cups voor Nespresso-apparaten.

Wat betekent koffie voor je?
"Koffie is voor mij de start van de dag, de onderbreking van de dag en de afsluiter van de dag. Ik ben al op m'n vijftiende begonnen met het drinken van koffie en later heeft het me tijdens tentamenperiodes door de nachtelijke uurtjes heen geholpen. Tijdens mijn studententijd in Rotterdam was er een echte koffiecultuur en als huis-jongste was ik ook verantwoordelijk voor de koffie, die we vervolgens samen opdronken."

Waarom gekozen voor abonnementsmodel
"Daar is voor gekozen omdat de kern van ons bedrijf is dat wij willen dat jij als koffiedrinker nooit meer zonder koffie komt te zitten. De ideale manier om dat te realiseren is een abonnement. Koffiegebruik is best wel regelmatig  en voorspelbaar en dankzij de abonnementsvorm kunnen we zorgen dat je nooit meer zonder koffie zit."

Hoe gaat het met het bedrijf?
"Het gaat goed met het bedrijf. Sinds de oprichting zijn we ieder jaar gegroeid en sinds de introductie van de biologisch afbreekbare cups gaat het al helemaal hard. Als het gaat om duurzame koffiecups zijn we de grootste van Nederland."

Je hebt het over Nederland, zijn er ook internationale ambities?
"Er zijn internationale ambities, maar we doen alles op het juiste tempo. Zo hebben we afgelopen jaar onze zakelijke propositie aangescherpt en hebben we een flinke stap gezet op kwaliteit. Begin dit jaar zijn we begonnen met een hotel-propositie. Er is nu een mooie display met ruimte voor  suiker, melk, koffiecups en een kaartje met uitleg over ons concept. Ook richten we ons steeds meer op de mkb-markt met grootverpakkingen Nu we deze dingen op orde hebben is het tijd om over de grenzen te gaan kijken"

Koffiekenners zijn bang dat mensen minder geld uitgaan geven aan koffie door de economische situatie, merken jullie dat ook?
"Daar merken wij niet veel van omdat we best goed gepositioneerd zijn. De meeste klanten winnen we van Nespresso, dat zijn mensen die graag een stap naar duurzaamheid willen zetten. Het is ook in ons voordeel dat we 25% voordeliger zijn dan Nespresso, dus van de huidige omstandigheden op de markt hebben wij geen last."

Het assortiment van de koffiejongens is vrij eenvoudig. Zijn er plannen om dit te gaan veranderen?
"Een van de pijlers toen we begonnen was eenvoud. We wilden mensen geen keuzestress geven. Nespresso biedt 30 grand cru's, met zes smaken hebben wij een mooi gebalanceerd portfolio. Wel kan het zo zijn dat we volgend jaar met een themakoffie of een wisselende special komen."

Denk je dat je de wereld kan veranderen?
"Ik denk dat we dat al aan het doen zijn, dus een volmondige ja. Elke capsule van ons is er eentje van aluminimum die niet gedronken wordt."

Hoe is die afbreekbare capsule ontstaan?
"Toen we het bedrijf begonnen zijn we de markt van capsules ingedoken. We kwamen erachter dat alle capsules van plastic dan wel aluminimum gemaakt zijn. En wij dachten dat dat slimmer moest kunnen. Toen is de GFT koffiecup als stip op de horizon gezet. Dat punt is een aantal jaren geleden bereikt, maar de ontwikkeling staat niet stil. Nu zijn we bezig met een capsule die thuis op de composthoop kan. In alles wat we doen proberen we de juiste keuze te maken. Zo bezorgen we koffie met de fiets of lopend, laten we het inpakken door jongens en meisjes met afstand tot de arbeidsmarkt en gebruiken we duurzaam karton."

Wanneer heb jij je doel bereikt?
"Als alle grote koffiepartijen over zijn op afbreekbare koffiecups. Ik zou het echt een groot compliment vinden als de grote partijen ons voorbeeld volgen. We zijn meer dan alleen een biologisch afbreekbare formule, door ons sociale DNA en het abonnementsmodel is onze propositie meer dan alleen de capsule."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Analyse Grondstoffen

'Oploskoffieboon' robusta op hoogste niveau ooit

Nieuws Grondstoffen

Hittegolf zorgt ook voor oververhitte robustamarkt

Markt Starter Grondstoffen

Zwakke dollar duwt koffie en suiker omhoog

Markt Starter Grondstoffen

Rode cijfers op markten grondstoffen, op tarwe na

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden