Er moet een eenduidig keurmerk voor duurzame producten komen. Dat keurmerk moet zowel in de supermarkt als in de horeca zichtbaar zijn. Dat concludeert de Autoriteit Consument en Markt in de Agro-Nutri Monitor 2022 die donderdag 20 oktober is gepubliceerd.
Volgens de ACM slaagt de overgang naar duurzame landbouw in Nederland alleen als de vraag van consumenten naar duurzame producten omhoog gaat. Een eenduidig keurmerk moet consumenten helpen om duurzame keuzes te maken. Het keurmerk moet gebruikt kunnen worden in horeca, supermarkten en ook in het buitenland worden erkend.
Om het keurmerk een succes te maken suggereert de ACM dat boeren, verwerkers, groothandels, supermarkten en horeca afspraken met elkaar moeten maken zodat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten. Bovendien kunnen via belastingen duurzame producten goedkoper worden en gangbare producten duurder.
Woud aan kenmerken
Eerder werd al duidelijk dat het woud aan duurzaamheidskeurmerken voor verwarring zorgt bij consumenten. Zij verliezen daardoor vertrouwen in keurmerken, ook in de goede keurmerken, zo bleek uit een ACM-onderzoek. Het nieuwe onderzoek maakt duidelijk dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor producten met een goed keurmerk. Buitenlandse acceptatie van de keurmerken kan de exportwaarde van Nederlandse producten verbeteren.
''We staan voor een enorme uitdaging om de Nederlandse landbouw duurzamer te maken. Dat zien we ook terug in het rapport van de heer Remkes'', zegt Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM in een persbericht. ''Samenwerking in de keten helpt ook en past meestal binnen de concurrentieregels. Supermarkten en horeca spelen een cruciale rol omdat zij contact hebben met de consument.''
Prijsverschil
Ook zou de ACM graag zien dat de regering serieus gaat kijken naar de mogelijkheden om de prijzen van duurzame producten te verlagen. Dat kan bijvoorbeeld met een btw-verlaging voor duurzame producten. Ook zouden de gevolgen van de productie op het milieu in de prijs van gangbare producten verwerkt kunnen worden.
Het rapport komt na drie jaar onderzoek naar de prijsvorming in de voedselketen voor duurzame en reguliere producten en obstakels voor de verduurzaming. Er komt uit de onderzoeken een duidelijk beeld naar voren. De hoge prijs is een belangrijke belemmering voor verduurzaming, consumenten zijn niet altijd bereid om meer te betalen als de gangbare variant nog wordt aangeboden. Voor producenten geldt dat zij die zijn omgeschakeld naar de duurzamere productie niet altijd de meerkosten vergoed krijgen. Dat verschilt per product en producent.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.