JHVEPhoto / Shutterstock.com

Nieuws Kwartaalcijfers

Cijfers Q3: Bunge, Kraft Heinz, Heineken, Carlsberg

26 Oktober 2022 - Redactie Foodbusiness

Veel bedrijven publiceren deze week de kwartaalcijfers. De berichten daarover verschijnen in de loop van de dag op deze pagina. Vandaag worden onder meer cijfers van Heineken, Kraft Heinz en Bunge verwacht. 

Bunge overtreft verwachtingen

Granenhandelaar Bunge zag de netto inkomsten dalen van $653 miljoen naar $380 miljoen, een daling van 41,8%. De omzet groeide naar $16,76 miljard, een groei van 18,7%. 

Ondanks de fikse daling waren de netto inkomsten alsnog beter dan verwacht. Bunge heeft als handelaar weten te profiteren van de krappere voorraden en hogere prijzen voor gewassen zoals sojabonen en maïs. 

De bedrijfsunit agribusiness presteerde wisselvallig in het derde kwartaal. De tak ondervond last van hogere energiekosten in Europa en een lagere vraag uit China, maar kon dit compenseren met goede resultaten uit de verwerking van oliehoudende zaden in Noord- en Zuid-Amerika. Goede presteerder was het segment verfijnde en gespecialiseerde oliën. 

Carlsberg boekt flinke volumegroei
Bron: ABM Financial News

Carlsberg heeft in het derde kwartaal een flinke volumegroei geboekt en besloot de outlook voor heel dit jaar te verhogen. Dit meldde de Deense brouwer woensdagmiddag.

"We zijn tevreden met onze prestatie in het derde kwartaal", aldus CEO Cees 't Hart. De volumes stegen autonoom met 3,6%. In Europa bedroeg de groei 2,4% en in Azië bijna 10%. In Centraal en Oost-Europa liepen de volumes met 2,5% terug. En ook de omzet steeg goed, met 11,6% autonoom.

"In het licht van de beter dan verwachte prestaties in de meeste van onze markten, verhogen we onze winstverwachtingen voor 2022", aldus de brouwer. Wel merkte Carlsberg op dat er nog veel uitdagingen zijn en de macro-omstandigheden onzeker zijn, "met een erg hoge inflatie en afnemend consumentenvertrouwen". Dat vereist onder meer prijsverhogingen, aldus CEO 't Hart. De operationele winst loopt vermoedelijk met 10 tot 12% autonoom op, waar eerder werd gerekend op een stijging tot 10%.

Verder meldde Carlsberg dat het morgen start met een nieuw aandeleninkoopprogramma ter waarde van 1,5 miljard Deense kroon. Het vorige inkoopprogramma, dat een aantal dagen geleden werd afgerond, bedroeg 1 miljard kroon.

Kraft Heinz presteert goed dankzij hogere prijzen

De Amerikaanse voedingsmiddelenfabrikant Kraft Heinz heeft woensdag betere cijfers dan verwacht gepresenteerd. Het bedrijf kon de lagere vraag naar voorverpakte maaltijden en sauzen compenseren met hogere prijzen. Het netto-inkomen van het bedrijf bedraagt $432 miljoen voor het derde kwartaal van 2022, een daling van 41%  ten opzichte van 2021. De netto-verkopen groeiden met 3% naar $6,51 miljard. 

Tijdens de pandemie profiteerde Heinz van het grote aantal consumenten dat opeens aangewezen was op thuis koken, een trend die voorlopig nog niet voorbij lijkt te zijn, maar die wel barsten vertoont. Zo kiezen consumenten vaker voor goedkopere alternatieven en denken analisten dat bedrijven de grens van de prijsverhogingen hebben bereikt. Kraft Heinz verhoogde de prijzen vanwege hogere kosten voor grondstoffen, transport en personeel. 

Volumestijging Heineken blijft achter op verwachtingen
Bron: ABM Financial News

Heineken heeft in het derde kwartaal de bierverkoop, zoals verwacht, flink zien stijgen, vooral door een post-coronaherstel in Azië, maar de volumes bleven wel achter op de analistenverwachtingen. Dit bleek woensdag uit de cijfers van de Amsterdamse brouwer.

CEO Dolf van den Brink sprak van "solide resultaten in alle regio's, met name in Azië". Daarbij is de brouwer volgens de topman goed op weg met de €1,7 miljard aan besparingen die het wil boeken. Wel blijft Van den Brink voorzichtig in zijn verwachtingen, gezien de economische vooruitzichten en eerste tekenen van een zwakkere consumentenvraag. "Maar onze jaarverwachtingen zijn onveranderd."

De biervolumes kwamen in het derde kwartaal uit op 66,8 miljoen hectoliter. In Azië stegen de autonome volumes met 68,4%, iets minder dan de verwachting van 69,5%. Vorig jaar in het derde kwartaal daalden de volumes hier juist met meer dan 37% vanwege alle coronarestricties.  Europa en de Amerika's waren goed voor plussen van 1,3 en 3,4%, waar analisten rekenden op respectievelijk 6,0 en 6,3%. Afrika en Oost-Europa waren goed voor 2,6 procent groei.

De totale volumes van de brouwer stegen met 7,6% naar 75,7 miljoen hectoliter. De geconsolideerde omzet pluste autonoom met 19,8% op jaarbasis tot €7,8 miljard. Dat is minder dan de krap €7,9 miljard die de analisten hadden verwacht, ofwel een autonome groei van 22,6 procent. In de eerste negen maanden dit jaar boekte Heineken een nettowinst van €2,2 miljard. Dat is ruim minder dan de €3,1 miljard in 2021, maar toen profiteerde Heineken van een eenmalige winstpost van €1,3 miljard op United Breweries in India.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Analyse Vlees & Eiwit

Hoe Kraft Heinz inhaalslag wil maken in eiwittransitie

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden