Van de ongezonde producten in een Nederlandse supermarkt krijgt 20% een hoge Nutri-Score, A of B, zo blijkt uit nog niet gepubliceerd onderzoek. Dat heeft Stephan Peters van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) woensdagmiddag (26 oktober) naar voren gebracht tijdens een rondetafelgesprek van het Europees Parlement over front-of-pack nutrition labelling.
Nutri-Score is meer dan een label volgens Peters. Het is gebaseerd op een algoritme en doet een gezondheidsclaim. Het onderzoek richt zich op het effect van Nutri-Score in de supermarkt en heeft eerdere studies geëvalueerd. Er zijn meer dan honderd wetenschappelijke artikelen over Nutri-Score gepubliceerd, maar slechts acht hebben zich gericht op situaties in fysieke of online supermarkten, aldus Peters.
"Het theoretische effect is gebaseerd op een algoritme, er is geen bewijs van effect in de supermarkt", aldus Peters. "We konden geen bewezen effect vinden van Nutri-Score op de gezondheid van het supermarktmandje."
Van de ongezonde producten die in de supermarkten in Nederland liggen, krijgt 20% een hoge Nutri-Score, A of B. Als er tussen de 40.000 en 50.000 producten in de supermarkt liggen, zijn er zo'n 10.000 ongezonde producten die een A of B krijgen, rekent Peters voor.
NZO pleit ervoor dat 'geclaimde gezondheidseffecten niet ingevoerd worden voordat de EFSA (European Food Safety Autority) heeft beoordeeld of die kloppen'. Verschillende Europarlementariërs zetten ook vraagtekens bij de Europa brede invoering van Nutri-Score. Doordat er per productcategorie gekeken wordt, kan ultra bewerkt voedsel een A krijgen, terwijl een gezond product een D kan krijgen. Zo scoort oude kaas slecht. 'Waanzinnig', volgens Peters. Een punt van kritiek is ook dat het algoritme kijkt naar 100 gram van een product in plaats van wat echt geconsumeerd wordt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.