Frans Muller, bestuursvoorzitter van Ahold Delhaize, zou graag zien dat leveranciers en producenten van voedsel de kostenstijgingen meer gaan opvangen. Dat heeft hij gezegd tijdens de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal van 2022.
Ahold Delhaize zag de marge in Europa met 0,9 procentpunt dalen naar 3,4%. Dit kwam vooral doordat de eigenaar van onder meer Bol.com en Albert Heijn de gestegen kosten grotendeels voor eigen rekening nam in plaats van deze door te berekenen aan de klanten.
Muller zou graag zien dat leveranciers ook hun steentje bijdragen. Het bedrijf is momenteel volop in gesprek met leveranciers. Die gesprekken zijn volgens Muller zeer intensief en hebben nog nooit zoveel werk gekost als dit jaar.
Hij wijst vooral op een aantal grote internationale bedrijven met winstmarges van tussen de 15 en 19%, die meer zouden kunnen doen om de prijsstijging in de supermarkten te beperken.
Laurens Sloot, bijzonder hoogleraar Ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen, ziet de uitspraken van Muller vooral als deel van het onderhandelingsspel. ''Iedere ondernemer wil niet meer betalen dan de concurrentie. Dit is voor Muller een manier om druk proberen te zetten.'' Sloot benadrukt dat de commodity prijzen in veel gevallen, hoewel ze nog wel hoog zijn, al over hun top heen zijn. ''Ten opzichte van zes maanden geleden is er nu sprake van deflatie.'' Bovendien hoopt Muller volgens hem met deze tactiek ook inflatie tegen te gaan. ''Hij hoopt druk te zetten en zo te voorkomen dat de prijzen te hard stijgen.''
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.