Koffie zonder koffie, het klinkt als een tegenstrijdigheid. Bij Northern Wonder is dat precies het product. Alle voordelen van koffie zonder de nadelen. Dat is de pitch voor hun nieuwe product. Foodbusiness ging in gesprek met oprichter David Klingen, over koffie zonder koffie.
Waarom koffie zonder koffie?
"Koffie is in steeds sterkere mate een veroorzaker van ontbossing. Als ik ontbossing zeg, zullen de meeste mensen in eerste instantie denken aan palmolie en soja. En momenteel zijn dat inderdaad de twee grootste oorzaken voor ontbossing, maar koffie is nu zesde en stijgt snel op de ranglijst. Oorzaak hiervoor is dat men in met name landen als China en India koffie heeft ontdekt. De inwoners van die landen, waar traditioneel thee wordt gedronken, drinken steeds meer koffie en als zij ons evenaren qua koffieconsumptie dan is veel meer grond nodig voor koffie. En de koffieplant groeit helaas niet in de Flevopolder."
"De tweede reden voor koffie zonder koffie is de klimaatverandering. Uit mijn ervaring als duurzaamheidsmanager voor grote supermarkten weet ik dat er van alles gebeurt op het gebied van duurzaamheid, maar onder aan de streep is niet alles even logisch. Zelf trek ik graag de parallel met vleesvervangers. Mensen werken aan duurzamer en diervriendelijker gehouden vlees, maar onder de streep is een vleesvervanger logischer. Ik heb niks tegen verantwoord geteelde koffie, het enige dat ik zeg is dat onder de streep de vraag toeneemt, door de vraag te verminderen, draag je bij aan de vermindering van de oppervlakte die nodig is voor de koffie. Dat zet pas echt zoden aan de dijk."
Hoe is het bedrijf ontstaan?
"Hiervoor ben ik het bedrijf Ghee Easy begonnen dat geklaarde boter maakt. Dat was in zekere zin een uit de hand gelopen grap, maar nu ligt het in dertig landen in de winkel en draait een paar miljoen euro omzet. Toen droegen we niet echt heel expliciet bij aan een mooiere wereld. En dat wilde ik wel graag, ik wilde iets doen wat in de lijn ligt met mijn eerdere werk toen ik duurzaamheidsmanager was bij supermarkten. Toen hebben we besloten het probleem van koffie te willen oplossen. We hadden drie kernvoorwaarden: er moet cafeïne in, het moet ruiken en smaken naar koffie en het moet te zetten zijn zoals je koffiezet. We beginnen met een filtermaling en Nespresso-capsules en uiteindelijk willen we ook zelfs naar een hele boon toe."
"Samen met de WUR hebben we gekeken in welke niet tropische grondstoffen - want daar werken we alleen maar mee - zitten nou de bouwstenen voor de zo bekende koffiesmaak. Toen zijn we veel gaan experimenteren met verschillende verwerkingstechnieken en gaan proeven om de koffiesmaak stukje bij beetje langzaam op te bouwen. Heel veel van die experimenten waren niet te zuipen, soms was het niet lekker, maar wel interessant. Voor het totale plaatje hebben we uiteindelijk een softwaretool ontwikkeld. Die combinaties zijn we ook weer gaan maken en gaan proeven en zo zijn we tot de huidige versie gekomen."
Hoe gaat dat proces waarbij je de koffiesmaak afbreekt in z'n werk?
"De koffiesmaak, wat koffie koffie maakt, dat is al eindeloos vaak onderzocht. De smaak van koffie bestaat uit circa 25 hoofdcomponenten, zo blijkt uit wetenschappelijke studies. Die 25 componenten geven koffie zijn kenmerkende smaak."
Koffie komt in veel soorten en maten, op welke smaak richten jullie je?
"We richten ons in eerste instantie op koffiesmaak in de breedste zin van het woord. De typische koffiegeur daar zijn we nu naar op zoek. Daar hebben we onze handen al vol aan. Denk aan Douwe Egberts Aroma Rood. Dat is mainstream koffie, we willen ons product namelijk toegankelijk maken. In de toekomst kunnen we gaan differentiëren. Dat kunnen we dan ook makkelijker door aan enkele knoppen te draaien."
Hoe zie je de toekomst van het bedrijf voor je?
"We zijn in de kern echt een R&D minded bedrijf, daar gaan we de komende maanden en jaren mee door. Hoe vleesachtiger vleesvervangers zijn, hoe makkelijker ze te verkopen zijn. We willen ons product steeds koffie-achtiger maken. We zijn ook al trots op wat we gemaakt hebben, vandaar dat we nu met een eerste versie naar buiten treden. Zodat nieuwsgierige mensen het al kunnen kopen. Als ze het lekker vinden, zijn we wel blij verrast. De eerste versie is zo ontwikkeld dat we het kunnen opschalen, en het zou best wel eens een vlucht kunnen nemen. De komende jaren wordt de groep potentiële consumenten bovendien groter, duurzaamheidskwesties worden prangender. Ondertussen wordt ons product steeds beter en kunnen we differentiëren."
Praten jullie met supermarkten om in de schappen te komen?
"Er lopen gesprekken met supermarkten, maar we hebben er expliciet voor gekozen om de verkoop in eerste instantie via de eigen webshop te doen. We willen onze klanten leren kennen: wie drinkt het en waarom. Ook zijn we benieuwd naar de herhaalverkoop. We willen in contact komen met onze klantenkring, via retail en foodservice heb je daar veel minder zicht op. We gaan een buzz creëren rondom dit product."
Staan jullie open voor een samenwerking met een bestaande koffieproducent?
"Iedereen mag ons bellen en ons doel is uiteindelijk om ontbossing tegen te gaan. Het kan best dat je dan op een gegeven moment onderdeel moet worden van een bestaande partij. Maar de komende jaren willen we op eigen benen de markt opschudden en dat werkt beter als we onafhankelijk zijn dan dat we worden opgeslokt door een bestaande partij."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.