Cosun heeft de omzet en het bedrijfsresultaat over het afgelopen jaar fors kunnen verbeteren. Het coöperatieve foodconcern, eigenaren van onder meer de bedrijven Aviko, Cosun Beet Company en Sensus, zag het verkochte volume groeien en kon hogere prijzen aan haar klanten in de keten doorberekenen. Toch is topman Hans Meeuwis (foto) niet tevreden over het uiteindelijk rendement van Cosun.
De omzet van Cosun steeg in 2022 met 33% tot ruim €3 miljard. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten en de ledentoeslag nam met liefst 149% toe tot €187 miljoen. Uiteindelijk noteert Cosun onder aan de streep een netto resultaat van €75 miljoen. Dat was over 2021 nog een verlies van €8 miljoen, wat onder meer werd veroorzaakt door eenmalige tegenvallers.
Hans Meeuwis, de CEO van Cosun, spreekt van een turbulent jaar. Het uitbreken van de oorlog in Oekraïne en alle bewegingen die daar uit voortvloeiden had volgens hem een "grote impact op het bedrijf." Meeuwis wijst daarbij onder meer op de hoge gasprijzen, waardoor bij Cosun ook de energiekosten stevig opliepen. "Gelukkig zijn we in staat geweest de kosten goed door te berekenen in de markt."
Sterk herstel van frites en hogere suikerprijzen
Meeuwis geeft daarbij aan dat een sterk herstel van de vraag naar frites en de oplopende suikerprijzen in de wereld sterk hebben bijgedragen aan een beter verdienvermogen in de keten. Mede hierdoor kreeg de omzet van Cosun een stevige impuls. Uiteindelijk steeg de omzet door vooral het realiseren van hogere prijzen (28%) en een groei van het volume (5%). Het grootste deel daarvan komt voor rekening van Aviko. Het fritesconcern zag over 2022 de omzet met liefst 43% stijgen tot bijna €1,3 miljard. Hiermee is Aviko ook verantwoordelijk voor 43% van de omzet van Cosun. Suikerbedrijf Cosun Beet Company realiseerde een omzet van iets meer dan €1 miljard, een stijging van bijna 24%.
De stijging van het verwerkte volume het afgelopen jaar komt ook voor rekening van Aviko, geeft Cosun aan. Naast het sterke herstel van de fritesmarkt breidt Aviko de verwerkingscapaciteit uit met een nieuwe fabriek in Poperinge (België) en wordt ook geïnvesteerd in Polen en China. Ook zijn meer aardappelen verwerkt tot vlokken bij onderdeel Rixona. Meeuwis nuanceert wel dat inflatie een negatief effect heeft voor Cosun. Zo ziet het concern met name in het segment van hoogwaardige producten, waarin onderdeel Sensus met voedingsingrediënten zit, dat de inflatie een negatieve impact heeft op de vraag.
Rendement Cosun moet verder verbeteren
Hoewel alle bedrijven binnen de Cosun holding het beter hebben gedaan, is Meeuwis niet content met het behaalde rendement van 12%. Dit cijfer zit aan de onderkant van het strategische doel dat Cosun zich heeft gesteld van een onderliggend rendement van 12,5 tot 15%. "Voor de bedrijven van Cosun is een rendement van 12% dusnog steeds niet goed genoeg", zei Meeuwis bij een toelichting op de jaarcijfers in Dinteloord. "We hebben herstel gezien, goede progressie gemaakt, maar we zijn niet tevreden. We moeten naar een hoger niveau. Voor een betere bietenprijs en het faciliteren van de groei van het concern. Dat is het doel. Een hoge bietenprijs is keihard nodig om de teelt interessant te houden voor de aangesloten leden."
Coöperatie Cosun maakt gisteren (woensdag) al de bietenprijs bekend die het concern uitkeert aan de kleine 9.000 leden-telers. Dit is het uiteindelijke resultaat uit de teelt van de suikerbieten, waar Cosun een ledentoeslag op doet (zeg maar het dividend) uit het resultaat van het bedrijf. De bietenprijs over 2022 bij Cosun is sterk gestegen naar €68,75 per netto ton bieten, vooral door een fors hogere ledentoeslag van €36,25 per ton. Aan de hoge bietenprijs ligt een nieuwe calculatie ten grondslag. Was de methode gehanteerd die Cosun de jaren hiervoor heeft gebruikt, dan was de bietenprijs volgens coöperatievoorzitter Dirk de Lugt over het afgelopen jaar uitgekomen op rond de €46 per ton.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.