Shutterstock

Analyse Logistiek

Ook koelcontainermarkt terug naar normaal

17 Maart 2023 - Linda van Eekeres

De daling van de tarieven van koelcontainers hielden lange tijd geen gelijke tred met die van 'droge' containers, maar de laatste data van Xeneta laten nu ook een 'verdere normalisatie' van de reefermarkt zien. De spottarieven voor koelcontainers van het verre oosten naar Europa zijn volgens het dataplatform al terug op pre-coronaniveau.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het lijkt erop dat de logistieke verstoringen achter de rug zijn, schreven we vorige week al. In combinatie met de lagere vraag naar goederen dalen de spottarieven voor containers gestaag verder. Ook de reefermarkt gaat terug naar normaal volgens Xeneta. Spottarieven voor koelcontainers op de route Azië-Europa zijn van het hoogtepunt van bijna $16.000 per FEU (container van 40 voet) in januari 2022 gedaald naar ongeveer $2.300 op dit moment.

Ook de verhoudingen tussen de prijs van droge en koelcontainers normaliseren. Peter Sand, hoofdanalist bij het in Oslo gevestigde Xeneta legt in een nieuwsbericht uit dat tijdens de coronapandemie de grote vraag en verstoringen in de toeleveringsketen de normale patronen vestoorden. Als gevolg daarvan ontstond een stormloop op droge containers waardoor ze op het hoogtepunt in juni 2021 $3.600 per FEU duurder waren dan koelcontainers. Deze extra kosten van droge containers hielden aan van eind 2020 tot halverwege 2022.

Sinds juli liggen de spottarieven voor koelcontainers gemiddeld $493 per FEU hoger dan die voor droge containers. Nu is dat bijna $1.000 per container van 40 voet. Volgens Sand is dit verschil zelfs iets groter dan voor corona.

Het tekort aan koelapparatuur, wat medeverantwoordelijk was voor recordprijzen, is er niet meer, aldus Sand. Dat er zoveel afvaarten worden gecanceld op de route Europa - Verre Oosten (30%) zorgt wel voor uitdagingen, geeft hij aan, omdat de terugreis naar Azië de belangrijkste is voor reefers.

Amerikaanse import neemt langzaam toe
De National Retail Federation (NRF) verwacht dat de Amerikaanse import de komende maanden langzaam opklimt, maar door de zomer heen onder het niveau van 2022 blijft. Februari behoorde voor de VS tot een van de maanden met de laagste import sinds de coronapandemie begon. 

"Winkeliers blijven een lage voorraad aanhouden, zodat zij een voorraad kunnen aanleggen van nieuwe seizoensgebonden goederen op het moment dat zij een duidelijker beeld hebben over de verwachte consumentenbestedingen", aldus Ben Hackett, oprichter van Hackett Associates, in een persbericht over de bevindingen waarover zij samen met de NRF een rapport hebben uitgebracht. "Terwijl importvolumes laag blijven, helpt de krappe arbeidsmarkt en sterke salarissen, consumenten de impact van inflatie te absorberen en geld te blijven uitgeven."

De Drewry's World Container Index is de afgelopen week 1% gedaald en staat nu op $1.790,36 per FEU. Het vervoeren van bulk is daarentegen opnieuw duurder geworden. De Baltic Exchange Dry Index staat met 1.603 punten op het hoogste punt sinds 22 december jongstleden. Vorige week was dit nog 1.379 punten. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton staat op het hoogste punt sinds 28 oktober 2022 met 1.768 punten (vorige week 1.624 punten). De index voor kleinere schepen, de Supramax-index stijgt van 1.180 naar 1.296 punten.

Drewry's World Index

Route 26 januari '23 2 februari '23 9 februari '23 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $1.859 $1.806 $1.790 -1% -80%
Shanghai - Rotterdam $1.593 $1.562 $1.553 -1% -87%
Rotterdam - Shanghai $715 $702 $687 -2% -55%
Shanghai - Genoa $2.477 $2.287 $2.256 -1% -82%
Shanghai - Los Angeles $1.948 $1.916 $1.913 0% -81%
Los Angeles - Shanghai $1.067 $1.083 $1.070 -1% -16%
Shanghai - New York $2.7721 $2.707 $2.662 -2% -78%
New York - Rotterdam $1.153 $1.165 $1.163 0% 0%
Rotterdam - New York $5.573 $5.377 $5.236 -1% -18%

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $1.568 $1.040 $2.265 $1.515 $4.336
Vorige week -12% -3% -3% -30% -5%
Vorig jaar -84% -94% -88% -89% -38%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden