Oatly heeft opnieuw een verlieslijdend jaar achter de rug. De havermelkmaker zag het verlies groeien naar $268 miljoen. Meer dan de $147 miljoen verlies die werd geleden in 2021.
Er gloort echter hoop aan de horizon. Volgens CEO Toni Peterson ligt het bedrijf namelijk op koers om gedurende het boekjaar 2024 en dat het later dit jaar wat aanvallender kan zijn. Eind vorig jaar heeft Oatly de overgang gemaakt naar een nieuwe supply-chain strategie waar het bedrijf meer samenwerkt met andere bedrijven en niet het volledige productieproces in eigen hand heeft. Een samenwerking met Ya Ya Foods voor het delen van productiecapaciteit geeft Oatly meer ruimte om zich te focussen op winstgevendheid.
Het bedrijf heeft ook een investering ter waarde van $425 miljoen binnengehaald doormiddel van een lening en obligaties. CFO Christian Hanke wil dit geld gebruiken voor onder meer efficiëntieprogramma's en om nieuwe markten te betreden.
Financiële resultaten
De omzet van Oatly groeide met 12,3% in 2022 naar $722,2 miljoen. Het volume groeide met 19,1% en de prijzen met 1%. Het van oorsprong Zweedse bedrijf is het grootste in de EMEA regio. Waar het voor $345,5 miljoen aan producten verkocht gevolgd door Amerika met $223,8 miljoen en Azië met $152,9 miljoen.
Over de plannen om nieuwe markten te betreden wilde CEO Peterson niet veel loslaten. ''We gaan ons uitbreiden naar naburige landen. De geografische uitbreiding gaat gecontroleerd gebeuren waarbij we ons bestaande personeel en faciliteiten inzetten om de naburige markten te bedienen.''
Binnen de regio EMEA groeide het volume met dubbele cijfers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. De verkopen in de regio groeiden met 15,5% bij gelijke valuta en de totale volumes groeiden met 13,7%. De prijzen stegen in 2020 met 1,8%. Wel zijn de prijsstijgingen die in december en januari werden doorgevoerd nog niet zichtbaar in de cijfers.
In Noord-Amerika had het bedrijf last van supply-chain problemen, waardoor het moeite had om aan de vraag te voldoen. Een extra fabricagelijn in de fabriek in New Jersey zal de capaciteit met 30% verhogen.
De verkopen in de regio groeiden met 24,%. De volumes groeiden met 23,2% en de prijzen met 1,2%. Covid-19 maatregelen in verschillende Aziatische landen zorgden voor een prijsdaling daar. Hierdoor zag Oatly zich genoodzaakt om meer met prijzen te stunten om het aantal afschrijvingen te verminderen. In Azië groeiden de volumes met 31,9%.
Toekomstverwachtingen
Oatly verwacht dat de omzet dit jaar met 23 tot 28% zal groeien. Het bedrijf hoopt dit jaar de supply chain te verbeteren en groei en efficiëntie te verbeteren terwijl het stappen zet op weg naar winstgevendheid.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.