Nieuws Retail

Albert Heijn gaat met true pricing experimenteren

18 April 2023 - Max van der Heijden

Albert Heijn gaat experimenteren met true pricing. In drie AH To Go winkels krijgen klanten de keuze tussen de winkelprijs en de true price bij de aankoop van een bekertje koffie. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend tijdens de presentatie van het duurzame jaarverslag 2022. Ook maakte de supermarktketen bekend dat het binnen een jaar het B Corp certificaat hoopt te halen.

Het koffie-experiment begint in eerste instantie klein. Bij drie AH-to-go winkels, die op het hoofdkantoor in Zaandam en op de campussen in Groningen en Wageningen kunnen klanten vanaf vandaag ervoor kiezen om de true price te betalen. Hierin zijn de verborgen sociale- en milieukosten in meegerekend. Nieuwe prijsborden en informatieborden moeten klanten Bij die drie winkels informeren over de verandering. Hierbij wordt ook het onderscheid gemaakt tussen koffie, koffie met koemelk of koffie met havermelk. Bij het afrekenen kunnen klanten kiezen welke prijs ze betalen, het verschil wordt geïnvesteerd in Rainforest Alliance verbeterprojecten in de koffieketen. Alle Perla koffie van de Albert Heijn komt van Rain Forest Alliance gecertificeerde koffieplantages.

Een zwarte koffie kost vanaf morgen €2,00 of €2,08 voor wie de true price betaalt. Een cappuccino met koemelk of met havermelk kost €2,00 maar wie de true price betaalt, betaalt voor een cappuccino met koemelk €2,28 en voor een cappuccino met havermelk €2,11.

Volgens directeur marketing Johan van der Zanden is voor Groningen en Wageningen gekozen omdat studenten over het algemeen meer open staan voor iets als true pricing. ''In Wageningen zijn ze er eigenlijk al mee bekend, daar is het immers uitgevonden.'' Ook is hij benieuwd of er een verschil is tussen de studentenpopulaties in de twee steden. ''In Wageningen is men al veel bezig met duurzaamheid, in Groningen zal het economische vraagstuk wellicht centraler staan.'' Op termijn moet true pricing ertoe leiden dat Albert Heijn de koffie duurzamer gaat inkopen en dat de true price en de winkelprijs steeds dichter naar elkaar toe groeien, laat Anita Scholte op Reimer, verantwoordelijk voor Kwaliteit en Duurzaamheid bij Albert Heijn weten. Na twee maanden wordt het project geëvalueerd.

Duurzaamheidsverslag
Voor Albert Heijn gaat duurzaamheid niet alleen om de planeet, zo wordt duidelijk tijdens de presentatie. Ook mentale en fysieke gezondheid staat centraal bij het bedrijf. In de praktijk betekent dat dat 55% van het supermarktassortiment Nutriscore a of b heeft. 33% van de prijsfavorieten Nutriscore a of b heeft, dat het bedrijf stapje voor stapje de hoeveelheid suiker en zout in producten heeft verlaagd. Zonder daarmee klanten af te schrikken.  De supermarktketen kondigde ook trots aan dat het meer dan 2 miljoen verspakketten heeft verkocht. Ook bestond de eiwitverhouding van de verkoop voor 42,6% uit plantaardige eiwitten. Ook liggen in totaal meer dan 1000 soorten plantaardige producten in de schappen van de supermarkt.

Maar ook de planeet wordt door de supermarktketen niet vergeten. Waar het bedrijf nu al emissievrij boodschappen levert aan winkels en klanten in de binnenstad van Den Haag, moeten daar dit jaar Rotterdam, Amsterdam en Utrecht bijkomen. Dat biedt volgens directeur Constantijn Ninck Block van omnichannel development en realisatie weer nieuwe uitdagingen. ''Als er een elektrische vrachtauto kapotgaat of strand, wat doen we dan? Niet leveren kan niet, maar als we met een conventionele vrachtauto leveren dan verbreken we de belofte, dus zullen we meer elektrische vrachtwagens moeten hebben dan nodig is.'' Het plan is om stapje voor stapje, de emissievrije bezorgradius binnen steden uit te breiden.

Verpakkingen
Een jaar geleden introduceerde Albert Heijn de verpakkingsvrije winkel. "Een fantastisch concept, wat heel veel likes opleverde, volgens CEO Marit van Egmond, maar nog niet zoveel klanten. "Het is natuurlijk interessant om uit te gaan vogelen met elkaar wat er nog te doen is, om die volgende stap te zetten.'' Een succesverhaal noemt ze het afschaffen van de plasticzakjes. Een besluit waar ze veel kritiek op kreeg, maar waardoor er nu wel minder plastic wordt gebruikt. In totaal heeft Albert Heijn in 2022 4,1 miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard. Op termijn wil de supermarkt keten steeds meer toewerken naar herbruikbare verpakkingen. Eentje die de klant kan lenen en kan teruggeven om te laten recyclen of kan houden en kan hergebruiken. Het doel om verpakkingsvrij te worden leeft op gespannen voet met het doel om minder te verspillen. Want door producten zoals groente en fruit te verpakken kan het langer houdbaar blijven.  Met de overblijvers (goedkoop boodschappenpakket gevuld met producten die die dag of binnenkort over de datum gaan), verwacht de supermarktketen 4,5 miljoen kilo boodschappen te redden uit de prullenbak. Wat er dan nog over is gaat naar de voedselbank en een deel van de producten die daarna nog over zijn worden verwerkt tot veevoer of wordt vergist tot biogas.

Ook in de leveringsketen wil het bedrijf stappen zetten om duurzamer te worden. Zo is een deel van de transportverpakkingen al herbruikbaar. Zo worden de citrusvruchten in kratten geleverd in plaats van dozen en hetzelfde geld voor bakkerijproducten.

Scope 3
Albert Heijn heeft als doel gesteld om in 2030 45% minder scope 3 emissies te hebben. Dat is alle uitstoot van activiteiten binnen de ketens, die wordt grotendeels veroorzaakt door de productie en transport van de producten in de winkel. Binnen scope 1 en 2 is het bedrijf erin geslaagd om de uitstoot ten opzichte van 2018 met 85% te reduceren. Omdat bij scope 3 ook de leveranciers een rol spelen is het bedrijf ook met hen hierover in gesprek. Wel weegt dit onderwerp volgens Van Egmond niet mee bij de inkoop.

Het bedrijf maakte bij de presentatie ook bekend dat 6,5% van de omzet biologisch is, het marktgemiddelde zou 3% zijn. Dit dankt het bedrijf naar eigen zeggen aan het Premium-abonnement dat klanten 10% korting geeft op het Biologische assortiment.

B Corp
Met de B Corp certificering waar het bedrijf nu hard aan werkt en die het binnen een jaar hoopt te behalen wil Albert Heijn eigenlijk de lat voor zichzelf hoger leggen. ''Als Albert Heijn zoeken we altijd naar manieren om op een positieve manier het verschil te maken en impact te realiseren'', zegt Van Egmond in een persbericht.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden