FotograFFF / Shutterstock.com

Analyse Ondernemen

PepsiCo ziet volumes dalen en omzet groeien

13 Juli 2023 - Max van der Heijden

PepsiCo zag afgelopen jaar de omzet toenemen, maar het volume dalen. Die koers lijkt het bedrijf in 2023 voort te zetten, blijkt uit de presentatie van de halfjaarcijfers. Op de achtergrond is het echter een tumultueuze tijd bij het bedrijf.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De eigenaar van uiteraard Pepsi, maar ook Lay's, Gatorade en Doritos zag de omzet in het eerste half jaar met 10,3% groeien. In die periode daalde het wereldwijde volume van de voedselverkopen met 3%. Het drankenvolume was wereldwijd vlak, maar daalde met 5% in Europa. 

Voorlopig is de rek er nog niet uit bij PepsiCo. Het afgelopen halfjaar klonk de beschuldiging van graaiflatie voor voedselbedrijven alsmaar luider en luider en hoewel de volumes afnemen nam de netto-omzet het afgelopen half jaar nog steeds toe. De gemiddelde prijzen groeiden in het tweede kwartaal met 15%.

Hoewel de cijfers goed zijn, loopt niet alles bij PepsiCo op rolletjes. Zo werd onlangs bekend dat het bedrijf vorig jaar meer nieuw plastic gebruikte dan in 2020. Dit terwijl het juist de bedoeling is om het gebruik te verminderen. 

Het verbruik van nieuw plastic groeide in 2022 met 11%. Het doel is om dit met 20% te verminderen in 2030. De reden voor het hogere gebruik is de onverwachte groei van het bedrijf en de beperkte beschikbaarheid en hoge kosten van gerecycled plastic. Mede door het hogere plasticverbruik steeg de totale uitstoot vorig jaar met 4%. Die moet in 2030 meer dan 40% lager zijn. 

Aspartaam
Bij PepsiCo zullen ze met grote belangstelling naar de Wereldgezondheidsorganisatie kijken. De WHO schijnt op het punt te staan om de zoetstof aspartaam kankerverwekkend te verklaren volgens bronnen tegen Reuters. PepsiCo gebruikt de zoetstof niet meer sinds 2020. Maar concurrent Coca-Cola doet dat wel. In Nederland wordt de zoetstof gebruik voor Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero Sugar en Sprite. Mocht de WHO aspartaam daadwerkelijk als kankerverwekkend bestempelen dan is dat marketingtechnisch mogelijk goed nieuws voor PepsiCo. 

Aardappeloctrooi
Op de Indiase markt kreeg PepsiCo afgelopen week een klap te verwerken. Een Indiase rechtbank heeft het beroep verworpen dat PepsiCo aantekende tegen het intrekken van een octrooi op een aardappelras van het bedrijf. PepsiCo ligt in India al jarenlang in de clinch over de intellectuele bescherming van plantenrassen. Het FC5 ras is in 2016 geregistreerd en PepsiCo zegt exclusief recht hebben om het ras te gebruiken. Het ras is uitermate geschikt voor chips en wordt als pootgoed aan telers geleverd, die de aardappelen voor een vaste prijs aan het bedrijf leveren. 

Rusland
PepsiCo kwam deze week ook onder vuur te liggen vanwege de voortdurende activiteit van het bedrijf in Rusland. Volgens de stichting B4Ukraïne bedroeg de omzet van het bedrijf in Rusland in 2022 $4,6 miljard, daarmee zou de snack- en drankengigant indirect een bijdrage leveren aan het Russische defensiebudget. In totaal betaalden Westerse bedrijven $3,5 miljard aan winstbelasting in Rusland.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden