Ruslan Lytvyn / Shutterstock.com

Nieuws Ondernemen

Nestlé profiteert van duurder kopje koffie

27 Juli 2023 - Max van der Heijden

Nestlé kende een goede eerste helft van 2023. De Zwitserse voedselgigant zag de nettowinst met 7,7% groeien naar 5,6 miljard Zwitserse Frank (€5,87 miljard) vergeleken met de eerste helft van 2022. De organische groei was 8,7% en de prijzen stegen met 9,5%.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De verkoopvolumes daalden met 0,8%. De onderliggende winstmarge was 17,1% en lag daarmee 30 basispunten hoger. In Europa verhoogde het bedrijf de prijzen met 11,3% en kende het een organische groei van 8,9%. De verkoopvolumes daalden hier met 2,4%. In geen enkel deel van de wereld verhoogde het bedrijf de prijzen meer of krompen de verkopen harder dan in Europa. Het bedrijf heeft het goede resultaat dan ook te danken aan de hoge prijzen.

Het marktaandeel in dierenvoeding, snoepgoed en babyvoeding is toegenomen. De multinational schrijft in het halfjaarverslag dat met name Purina dierenvoeding goed presteerde. Ook de koffieverkoop van meerdere koffiemerken deed het goed, mede door de herstel van koffieconsumptie buitenshuis. 

Nespresso kende een organische groei van 4,5%, maar zag de onderliggende winstmarge dalen met 260 basispunten. De belangrijkste bijdrager aan die groei was het Vertuo-systeem. Ook de professionele koffiemachines van Nespresso die onder de naam Momento wordne verkocht deden het goed. Vooral in kantoren. 

Nespresso groeide in Noord-Amerika met dubbele cijfers. In Europa was de groei licht positief en in de andere regio's groeide Nespresso met enkele procenten.

Babyvoeding groeide met dubbele cijfers, zuivel en ijs met 7,5%. Dit dankzij sterke vraag naar coffee creamer en betaalbare verrijkte melk. De snoepafdeling groeide met 10,8%, vooral dankzij goede verkopen van KitKat. Maaltijdpakketten en kookbenodigdheden groeiden dankzij Maggi met 5,8%.

Ontbossing
Na aanleiding van de EU-wetgeving die de import van grondstoffen die ontbossing veroorzaken verbiedt, heeft Nestlé aangekondigd dat 95,6% van de toeleveringsketens voor palmolie, ontbossingsvrij waren aan het eind van 2022. Het bedrijf gebruikt onder meer sattelietbeelden om de palmolieteelt in de gaten te houden. 

Voor het gehele jaar verwacht Nestlé dat de organische groei uitkomt op 7% tot 8% en dat de onderliggende winstmarge uitkomt tussen de 17% en 17,5%. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden