Bierbrouwers AB Inbev, Molson Coors en Heineken presteerden afgelopen week hun cijfers voor het derde kwartaal van 2022. Eerst genoemden presteerden goed, Heineken iets minder.
De Nederlandse brouwgigant leed onder economische problemen in Vietnam en zag de verkopen dalen door prijsverhogingen, waardoor de omzet in de eerste helft van het jaar meer daalde dan verwacht. Waar Heineken vorig jaar nog profiteerde van bierdrinkers die best meer wilden betalen voor hun pilsje, heeft inflatie inmiddels zijn tol geëist.
Bierconsumenten zijn verrassend merktrouw gebleven en kozen niet zoals in veel andere segmenten voor een goedkopere variant, maar zijn simpelweg minder bier gaan drinken, meldt Reuters.
De prijs van een biertje was bij Heineken gemiddeld 12,7% hoger dan een jaar geleden. Het bedrijf verkocht 5,6% minder bier. Overal daalde de bierverkoop, maar vooral in Vietnam en Nigeria daalde de verkoop sterk.
En hoewel de omzet steeg naar €17,4 miljard, daalde het vergelijkbare bedrijfsresultaat met 8,8% naar €1,9 miljard. Meer dan de verwachte daling van 4,8%. Het bedrijf hoopt dat de tweede helft van het jaar beter gaat, nu energie- en grondstofkosten zijn gedaald en kostenbesparende maatregelen vruchten beginnen af te werpen.
Bud Light
De grote concurrent Anheuser-Busch InBev kende een beduidend beter tweede kwartaal. Het zag de volumes dalen met 1,4% en verhoogde de prijzen met 9,0%. De Ebitda groeide vergeleken met een jaar eerder 5% naar $4,9 miljard.
De brouwer die een kwart van al het bier in de wereld brouwt, zag de omzet in China met 11% groeien, waardoor het bedrijf beter presteerde dan voor de uitbraak van de pandemie. Ook in Brazilië en Mexico presteerde het bedrijf goed en zag het de winstmarge groeien, evenals in Colombia en Europa.
In de Verenigde Staten ging het het bedrijf minder voor de wind. Bud Light verloor daar zijn positie als marktleider nadat het bier geboycot werd vanwege een social mediapromotie waarvoor het bedrijf een aantal influencers had ingeschakeld, waaronder de transgender Dylan Mulvaney.
Sinds april is de winkelverkoop van Bud Light met 25% gedaald, maar AB InBev meldt dat de verkoopdaling gestabiliseerd is en 80% van de klanten geen negatieve mening heeft over het merk. De verliezen van Bud Light zorgden ook voor gestegen verkopen van Coors Light en Miller Lite, merken van concurrent Molson Coors.
Die brouwer zag de netto verkopen in Noord-Amerika met 10,7% groeien in het tweede kwartaal. Het bedrijf heeft er vertrouwen in dat de transitie van Bud Light naar Miller Lite en Coors light permanent is. Desondanks is de omzet tijdens het tweede kwartaal met $3,27 miljard lager dan de verwachte $3,29 miljard. Voor het hele jaar verwacht het bedrijf echter een omzet- en verkoopstijging.