Royal A-ware laat over 2022 een aanzienlijke omzet- en winstgroei zien. De lange termijnstrategie die gericht is op overnames draagt hier sterk aan bij. De honger naar groei is bovendien nog niet gestild.
Met een stijging van 45% kwam de omzet het afgelopen jaar uit op €3,2 miljard. Deze snelle stijging is een gevolg van overnames die A-ware de afgelopen jaren realiseerde. Met name in België was het bedrijf actief op overnamepad. Dat land wordt inmiddels als de tweede thuismarkt gezien. Naast volumegroei gaven ook de snel gestegen zuivelprijzen de omzet een boost, zoals dat ook bij veel andere zuivelbedrijven in de cijfers naar voren komt.
Ambitie
Naast de omzet laat ook de nettowinst een stijging zien, van €21 miljoen tot €72 miljoen. De nettowinstpercentage zakt van 2,3% in 2021 terug tot 2,2%, maar daarmee scoort A-ware nog altijd goed ten opzichte van branchegenoten. A-ware spreekt zelf van een stabiel en gezond resultaat dat een zeer goede basis biedt om de groei- en investeringsagenda onverminderd uit te rollen. Daarmee toont A-ware opnieuw ambitie om te blijven groeien.
Hier is dit jaar ook al blijk van gegeven met de overname van een Spaanse kwark- en dessertfabriek van Danone. Daarnaast is A-ware, samen met zuivelhandelaar Interfood, in Estland bezig met de bouw van een kaas- en melkpoederfabriek die dit jaar in gebruik wordt genomen. Ook in Ierland is A-ware bezig voet aan grond te krijgen met realisatie van een kaasmakerij. Hierbij wordt samen opgetrokken met Tirlán, voorheen Glanbia.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.