Het Duitse zuivelconcern Hochwald, dat ook een fabriek in Bolsward heeft, wist vorig jaar zowel de melkaanvoer als de omzet op peil te houden en boekte zelfs een hoger brutoresultaat.
Dit heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt. De melkprijs die aan de leden werd uitbetaald, zakte wel van €53,10 naar €47,50 per 100 kilo (bij 3,4% vet en 4,2% eiwit), maar Hochwald is ook daar tevreden over. Het bedrijf meldt namelijk dat het daarmee €2,20 meer betaalde dan de gemiddelde Duitse melkprijs in 2023.
De omzet daalde licht, van €1.975 miljoen naar €1.965 miljoen, het brutoresultaat steeg met €10 miljoen naar €138,4 miljoen. Voor dit jaar voorziet de onderneming een ongeveer gelijkblijvend resultaat, aldus CEO Detlef Latka.
Het bedrijf heeft een stevige positie in consumentenzuivel en nam vorig jaar onder meer het merk Tuffi over van Müller Milch, dat het weer had overgenomen van FrieslandCampina.
De totale melkverwerking steeg met krap 10 miljoen kilo naar 2.180 miljoen kilo. Voor de komende jaren wil Hochwald onder meer extra groei bereiken op de melkvetmarkt. Daarvoor zet het met name dochterbedrijf Schütte & Lemmerholz in.