Zuivelcoöperatie Milcobel wil dochterbedrijf Ysco verkopen aan een private investeerder, Davidson Kempner. Buiten Milcobel zou Ysco sneller kunnen groeien. Daarbij zou Milcobel de verkoopopbrengst goed kunnen gebruiken voor verdere investeringen in de zuivelactiviteiten.
Over verwachte verkoopopbrengsten worden geen uitspraken gedaan. Milcobel leed vorig jaar verlies, maar dochterbedrijf Ysco deed dat niet. De ijsomzet groeide toen met €87 miljoen naar €405 miljoen. De extra verdiensten behoedden Milcobel voor nog slechtere resultaten.
De omzet in enkel de zuivel daalde met bijna €150 miljoen en kwam net boven de €900 miljoen uit.
Ysco richt zich volledig op de private label markt in Europa en werkt nauw samen met bijna alle grote Europese retailers voor de co-productie van ijs. Het bedrijf heeft fabrieken in België en Frankrijk en verkocht vorig jaar 190 miljoen liter ijs, voornamelijk op de Europese markt.
Leden profiteren
Volgens nieuwe CEO Peter Grugeon is het een goede keuze om de ijsdivisie te verkopen en is Milcobel een van de laatste Europese zuivelbedrijven die zo'n stap zet. Davidson Kempner wordt bij de gepland koop ondersteund door Afendis Capital Management als operationele partner.
De geplande verkoop zou volgens Milcobel overigens niet alleen financiële voordelen bieden voor Milcobel zelf. Ook de leden-melkveehouders zouden rechtstreeks meeprofiteren, want het plan is om een deel van de opbrengst rechtstreeks naar hen te laten terugvloeien