De verkoop van plantaardige alternatieven is fors toegenomen in de foodservice. Het gaat om meer dan een verdubbeling. ProVeg Nederland noemt de toename 'stormachtig'. De sector zou ook steeds hogere duurzaamheidsdoelstelling beogen.
Onder foodservice worden horecazaken en cateraars, maar bijvoorbeeld ook fastservice, zoals broodjeszaken, snackbars of koffiebars verstaan. ProVeg Nederland maakte de forse toename bekend en baseert zich daarbij op data van Foodstep van 2017 tot en met 2023.
Waar het inkoopvolume van vleesvervangers tussen 2021 en 2023 het hardst groeide met 111%, groeide zuivelvervangers in diezelfde periode eveneens hard met 82%. Door de forse toename is het volume-aandeel van vleesvervangers 4,3% en die van zuivelvervangers 7,4% ten opzichte van dierlijke producten. Daarmee is het aandeel zuivel- en vleesvervangers in de foodservice hoger dan in de supermarkt. En dat is voor het eerst. Daarnaast daalde de verkoop van vlees aan de foodservicekanalen met 2%.
Ook opvallend is de ontwikkeling met betrekking tot dierlijke zuivelproducten. Na de tik van de coronapandemie die de foodservicesector moest incasseren, zou de verkoop van dierlijke zuivelproducten nooit zijn hersteld. Dat volume zou op zo'n driekwart zitten van het niveau van vóór de lockdown.
Volgens Martine van Haperen, expert foodservice bij ProVeg Nederland, hebben cateraars steeds vaker harde duurzaamheidsdoelstellingen. De hoge vervangbaarheid van dierlijke producten met een alternatief zoals plantaardige room of mayonaise helpt daarbij. Plantaardige zuivel doet het volgens ProVeg ook erg goed in de fastservice.